Berlijntips, rondleidingen, handige info en boeiende verhalen van een Nederlandse in Berlijn

Selfiewalhalla ‘The WOW Gallery’. Een tip?

,
0
Home » Selfiewalhalla ‘The WOW Gallery’. Een tip?

In mijn inbox belandde eind januari een uitnodiging om naar de opening van een nieuwe fotobase te komen. Een grote installatie, met meer dan 25 kleurrijke kunstwerken, waar je toffe foto’s kunt maken. In het persbericht gaat ’t veel over selfies, maar ik lees er een beetje overheen en denk vooral aan de geweldige ervaring van de Photography Playground van Olympus (zie hier) en verheug me op een nieuwe toffe interactieve tentoonstelling. Ongetwijfeld raad je al waar dit naartoe gaat; op de avond zelf blijkt de WOW Gallery mijlenver van die ervaring uit 2017 te liggen. Laat me je voorstellen aan de WOW Gallery, een selfiewalhalla anno 2020.

Instagram. Net als de grote broer Facebook, is het een vloek en een zegen. Voor mij is het – naast twitter – het voornaamste sociale medium waarop ik foto’s van Berlijn deel, en wat meer laat zien van mijn werk en leven in deze stad. Superleuk natuurlijk! Maar Instagram is ook steeds lastiger en dubbeler geworden. Sinds Facebook in 2012 het populaire foto-appje kocht, is vrijwel alles aan Insta veranderd. Er zijn ads op gekomen, de volgorde waarin je foto’s ziet is niet meer chronologisch en sinds een paar jaar kun je nu ook korte filmpjes (stories) maken. De app ontwikkelt razendsnel en is inmiddels niet meer uit ons dagelijkse leven weg te denken.

Maar wellicht nog wel het meest opvallende aan Instagram, vind ik, zijn de profielen met alleen maar selfies. En dat is echt niet voorbehouden aan influencers, maar zelfs de meest jonge, onbekende kids hebben gecureerde ‘timelines‘ vol met foto’s van zichzelf op vakantie, voor de spiegel voor een OOTD (Outfit Of The Day). Je kunt er van vinden wat je wil, maar selfies zijn hip en hot en Instagram weet het; post een selfie op je insta en die foto doet het beter dan de die ene vakantiefoto of dat plaatje van je kopje koffie. Je krijgt meer likes en meer reacties, waarop het algoritme van instagram je foto’s automatisch aan meer mensen toont. De groei van een account is zeer gewild en het vliegwiel-effect is verslavend. Wie eenmaal begint met het plaatsen van selfies, stopt er niet snel weer mee.

Geen wonder dus, dat in 2017 in LA het “Museum of Selfies” opende. Geen museum waar je andermans selfies kunt bekijken, maar een gebouw vol met allerlei sets, waarin je je kunt verkleden, kunt poseren en je beste en meest creatieve kanten van jezelf kunt laten zien. Het is een museum dat beweert dat je er ‘the best selfies ever’ kunt maken. Inmiddels zijn er in Amerika al meer dan tien van dat soort plekken, waar je naartoe gaat om nieuw materiaal voor je instagram te maken.

Berlijn kon natuurlijk niet achterblijven en heeft op initiatief van een aantal kunstenaars, nu ook een eigen ‘selfie museum’ gekregen met The Wow Gallery. Net iets boven de Ringbahn aan de Greifswalder Strasse is het pop-up ‘museum’ geopend in een oud warenhuis. Het is slechts tijdelijk te bezoeken, en blijft vooralsnog zes maanden geopend. Er zijn 25 ‘installaties’ neergezet. Van simpele lichtbakken met neonkleurtjes, tot een gigantische ballenbak met zwoel licht en roségouden ballen. Er is een kooi met vrolijke blauwe muren en een luchtinstallatie, waar je gouden glitters in kunt duwen, die dan 10 seconden later vrolijk op je neer dwarrelen.

Helemaal een simpel idee is het niet, er hebben wel degelijk professionals meegewerkt aan The Wow Gallery. Talloze ervaren mensen uit de Duitse filmwereld, die bekend zijn van Duitse blockbusters zoals ‘Keinohrhasen’ ‘Männerherzen’ of ‘Babylon Berlin’. De crew met onder andere Torsten Künstler, Bernhard Japser en Saskia van de Calseijde besloten om een “interactief, hedendaags museum met grote belevenisfactor” te ontwikkelen. Met hun ervaring in film en televisie, is de belichting zodanig goed gedaan, dat je van een nagenoeg professionele setting kunt spreken.

Bij de entree is in mierzoete kleuren een soort supermarkt gemaakt, waar je – notabene met een bekend drankenmerk in beeld – jezelf in een winkelwagentje kunt laten fotograferen. In een hoek staat een speciale ‘bullet-time camera’ waarmee je (tegen een regenboog-achtergrond) zelfs een 3D-gifje kunt laten maken. Er zijn trampolines voor de bekende ‘spring-foto’s en zelfs de gang naar de toiletten is volgehangen met lampen die continue van kleur veranderen.

Op de openingsparty zijn niet de minste mensen uitgenodigd. Een kleine sneak peek op de hashtag #wowgallery vertelt me dat er influencers met duizenden volgers zijn uitgenodigd. Stuk voor stuk on-Berlijns hippe kids, die professionele selfies in de installaties hebben gemaakt, bewerkt en ook al weer direct online hebben gezet. Ik zie jonge meisjes in groepjes rondhuppelen en met elkaars telefoons geduldig foto’s van elkaar schieten.

Jonge mannen met perfect gecureerde outfits (gele sweater met zwarte letters, zwarte broek en matching gele sneakers) die stoere poses aannemen. Als eentje voor een grote neon-muur in een plankhouding schiet, schiet ik in de lach. Instagram-husbands wandelen geduldig achter hun vriendin aan, houden een tas of camera vast, helpen met het vinden van de juiste pose. Een dame heeft zelfs vier verschillende outfits mee, die passen bij de verschillende installaties. In een hoekje staan een paar vrijwilligers bier te drinken en te dansen op technobeats, alsof het niet donderdagavond 7 uur is.

Laat ik voorop stellen; ik ben absoluut niet cameraschuw, maar selfies zijn niet mijn forte. Ik neem zelden foto nooit foto’s van mijzelf maar fotografeer juist wat ik zie op straat. Maar in het kader van ‘don’t knock it before you try it’, doe ik toch een poging. Ik duik niet de ballenbak in, maar probeer wel een paar leuke achtergronden uit. Het duurt even voor ik zie wat ik leuk vind maar na een tijdje proberen krijg ik toch redelijk de smaak te pakken.

Met behulp van twee andere meisjes maak ik een gifje in de glitterbox, duik op de neonvloer met spiegels en wandel door een woud van gekleurde slierten. Kees schiet een vrolijke jumpfoto terwijl ik mijn best doe op de trampoline, maar daar is het weer zo slecht uitgelicht dat ik nauwelijks te zien ben en de foto later zwaar moet nabewerken voor een beetje resultaat. Ik maak nog een paar portretten van Kees en dan kijk ik op m’n horloge. We zijn nog geen 40 minuten verder en hebben eigenlijk alles wel gezien.

De installaties bieden niet alleen de perfecte achtergrond voor je foto, maar je ook zo uitlichten dat je minder rimpels, een jongere huid en helderder oogwit lijkt te hebben. Kortom; je ziet er gewoon beter uit. En kom je toch nog een beetje verlept binnen? Geen zorgen, er staat een heel team met visagisten en kapsters klaar, die je in de kortste keren zo omtoveren dat niets een perfecte foto’s nog in de weg staat. Ook lopen er professionele portretfotografen rond, die je helpen om de perfecte foto’s van je te maken.

Perfect voel ik me ik verre van. Ik had een drukke en vermoeiende dag, mijn haar is verregend, mijn make-up is niet meer helemaal je van het en in het felle licht zie ik dat mijn trui ook helemaal niet geschikt is voor foto’s in fel licht. Had ik mezelf niet wat feestelijker aan kunnen kleden? Waarom heb ik mijn jasje met felle kleuren en studs thuisgelaten? Daarmee was ik heel wat minder uit de toon gevallen. Ik voel me langzaam maar zeker steeds minder op m’n gemak in deze (insta)perfecte wereld, waarin werkelijk álles draait om wat er uiteinlijk op ‘the gram‘ komt. Kees en ik kijken elkaar aan, zien dat de voorbereidingen voor de officiële opening getroffen worden en besluiten precies op tijd om te gaan. We zijn net iets meer dan een uur binnen geweest.

Thuis bekijk ik mijn foto’s. Ik ben niet ontevreden maar dat hele ‘geen aanleg voor selfies’ blijkt maar weer eens. Wellicht wil ik nog eens terug, met een betere outfit? Ik kijk op de website voor tickets en zie voor het eerst de entreeprijzen. Voor een tijdslot van 90 tot 120 minuten betaal je een whopping 29 euro per persoon. Daarmee is The WOW Gallery in één keer het állerduurste “museum” van heel Berlijn. Daarmee is het voor mij ook meteen duidelijk dat dit soort dingen écht alleen de moeite waard is, als je écht héél erg graag selfies maakt, én het geld ervoor over hebt.

Mij heeft het in ieder geval nog maar weer eens aan het denken gezet, over wat ik eigenlijk wil met instagram, waarom ik het gebruik en hoe belangrijk het medium voor mij eigenlijk is. Hoeveel tijd wil ik er aan besteden? Kan ik omgaan met het feit dat ik geen invloed heb op wie mijn foto’s wel en niet ziet? Zoveel vragen en overwegingen. Wellicht is dat dan nog het enige positieve aan de hele WOW Gallery; al die selfies hebben wel tot enige zelfreflectie geleid.

Ga ik nu even een selfie posten op mijn instagram! gniffel Volg me via instagram.com/doeninberlijn!

The WOW Gallery – Feel the WOW!
Van 15 februari tot medio augustus 2020 (Momenteel gesloten i.v.m corona)
Adres: Greifswalder Strasse 81, Prenzlauer Berg
Openingstijden: dagelijks van 10:00 tot 22:00 uur, m.u.v dinsdag.
Entree: voor 90 tot 120 minuten betaal je 29 euro per persoon. Momenteel zijn er nog early bird tickets beschikbaar voor minder. Er kunnen maximaal 90 mensen tegelijkertijd naar binnen.
Meer informatie: thewowgallery.de


Vond je dit een leuk artikel?
Heb je genoten van de informatie of de foto’s? Kon ik je wat nieuws vertellen, helpen bij je volgende bezoek aan Berlijn of voorzien van een flinke dosis Berlijn-voorpret? Daar ben ik blij om! Wellicht wil je dan ook overwegen om mij te steunen met een donatie, zodat ik nog heel lang – en vooral ook meer! – van dit soort artikelen voor je kan maken! Via mijn speciale ‘spende’ pagina kun je een eenmalige fooi naar mij overmaken. Dit geld gaat naar alle kosten die bij het runnen van wattedoeninberlijn.nl als bedrijf komen kijken. Alvast heel erg bedankt voor je steun!

Laat een reactie achter