Blog met Berlijntips, handige info en boeiende verhalen over Berlijn

Rondleidingen – Veelgestelde vragen

Home » Rondleidingen in Berlijn – Ga met mij mee! » Rondleidingen – Veelgestelde vragen

Elke dag zit mijn inbox weer vol met vragen over de rondleidingen die ik in Berlijn geef. Wat kost het? En moet hoe kan ik betalen? Wat moet ik van te voren doen? En kun je ons ook privé rondleiden? Op al deze veelgestelde vragen én meer, geef ik antwoord hieronder!

Hoe werkt het?

Kijk op deze pagina voor alle data van de rondleidingen. Wil je aan een rondleiding deelnemen? Vul dan je gegevens in de boekingswizard in en betaal direct met iDeal (Nederland), Bancontact (België), Giropay (Duitsland), Sofort (alle Europese landen) of je creditcard (Visa, Mastercard of AmEx). Na de betaling ontvang je een automatische bevestiging van je boeking per email. Deze bevestiging (dus niet de email met extra info over de rondleiding!) neem je mee op je telefoon en toon je bij aankomst op de vertreklocatie aan mij bij je aanmelding. Ongeveer twee dagen voor de dag van de rondleiding, ontvang je van mij een tweede email met gedetailleerde informatie over de rondleiding, zoals de verzamelplek en natuurlijk mijn contactgegevens. Zo ben je helemaal klaar voor de rondleiding!

Hoe lang duurt het?

De duur van een rondleiding is, afhankelijk van het onderwerp, de groep, het weer en nog veel meer factoren, per rondleiding verschillend. Sommige rondleidingen zijn wat korter en duren zo’n 2 a 2,5 uur. Andere rondleidingen zijn langer en duren minstens 3,5 tot 4 uur. Vergeet ook niet dat je nog naar de startlocatie moet reizen en na het einde van de wandeling ook weer elders in Berlijn bent. Deze duur van de tour staat vooraf aangegeven in de email met extra informatie over de rondleiding die je krijgt. Dus houd rekening met zeker een dagdeel.

Hoe laat beginnen de rondleidingen?

De meeste rondleidingen beginnen in de ochtend, om 10:00 uur. Het kan echter voorkomen dat een rondleiding verplaatst moet worden naar een later moment op de dag, in verband met het weer of vanwege een andere reden. Dit geef ik tijdig van te voren aan.

Wat kost een rondleiding?

Een korte rondleiding kost 17,50 voor volwassenen en 12,50 voor kinderen tot en met 16 jaar, een lange rondleiding kost 25,00 euro voor volwassenen en 17,50 voor kinderen. De prijzen voor de reguliere rondleidingen zijn altijd inclusief BTW, boekingskosten en administratiekosten.

Moet ik bovenop de prijs nog aparte administratie- of boekingskosten betalen?

Nee! Om jou de mogelijkheid te geven je tickets vooraf te bestellen en te betalen, heb ik een payment partner in de arm genomen. Zo kun jij veilig met iDeal, Bancontact of je creditcard betalen en hoef ik niet met cash geld op zak rond te lopen. Handig! Zo’n payment partner rekent een bedrag per boeking als prijs voor het gebruikmaken van hun service. Om het jou makkelijker te maken, heb ik deze kosten in de prijs van de rondleiding verwerkt en worden ze er dus niet achteraf nog bij berekend. Zo betaal jij een vast bedrag voor de rondleiding en kom je tijdens het boekingsproces niet voor vervelende verrassingen te staan.

Kan ik ook last-minute boeken voor een rondleiding?

Natuurlijk kan dat! Zodra je zeker weet dat je mee wil, kun je tickets boeken via de site, ook al is het minder dan 48 uur van te voren. De boekingswizard laat tot 12 uur voor aanvang van de rondleiding nog boekingen toe. Ik zorg dat alle deelnemers de juiste informatie krijgen om naar het verzamelpunt te kunnen komen. Vergeet niet om bij je boeking ALTIJD een telefoonnummer te vermelden, zodat ik in geval van nood of bij problemen contact met je op kan nemen.

Ik wil met vier mensen deelnemen maar kan maar twee tickets boeken. Wat nu?

Als mijn rondleiding bijna vol zit, kun je nog maar een beperkt aantal tickets bestellen. Wil je met meer mensen mee dan er tickets zijn? Boek dan niet die twee tickets, maar neem direct contact met me op! Het is helaas al eens voorgekomen dat een groep met vijf personen bij een volgeboekte rondleiding kwamen opdagen, nadat ze voor slechts twee personen hadden geboekt. Ik kon ze tot mijn spijt niet meenemen en zij hadden een verpeste ochtend. Dat is natuurlijk voor niemand leuk, nog los van de kosten die er voor mij bij komen kijken. Dus misschien niet zo leuk, maar ik moet het hanteren; rondleiding vol = vol!

Welke betaalmethodes zijn er?

Nederlanders kunnen betalen via iDeal en Sofort, Belgen via Bancontact en Sofort, mensen met een Duitse bankrekening via Giropay en SofortSofort überweisung is een relatief nieuwe manier van online betalen, die werkt via een (soort) eenmalige machtiging. Dit is beschikbaar voor iedereen met een IBAN-nummer, dus ook voor Nederlanders. Betaal je liever met creditcard? Dan kun je kiezen voor Visa, Mastercard of American Express.

Waarom kan ik niet met contant geld betalen?

Helaas hoort bij het geven van rondleidingen ook een omvangrijke administratie. Met de huidige aangeboden betalingsmethodes (iDeal, Sofort, creditcard, enz) kan ik dit redelijk stroomlijnen, omdat ik mijn administratie volledig digitaal kan houden. Betaling met cash zou het voor mij echter bijzonder ingewikkeld maken. Ik moet dan ter plaatse bonnetjes uitschrijven en loop met cash geld te zeulen. Ook is het me helaas veel overkomen dat mensen die wél aangeven dat ze mee willen gaan en met cash willen betalen, maar dan toch niet komen opdagen. Zie de betaling vooraf als een verzekering van jouw kant dat je er ook écht bij bent. Zo is dat administratieve gedeelte van te voren al geregeld en kunnen we zonder gedoe aan de rondleiding beginnen!

Kan ik ook betalen per overboeking of boeken op rekening?

Helaas is betalen per overboeking of boeken op rekening niet mogelijk bij reguliere rondleidingen. Overboekingen tussen Nederland en Duitsland kunnen soms vrij lang duren (tot vier dagen) en omdat het handmatig moet, gaat er nog wel eens iets mis. Ik vind het daarom niet verstandig om overboeking als betaalmethode aan te bieden, om jou als klant en mijzelf als organisator de nodige hoofdpijn te besparen. Kun je niet betalen via iDeal? Probeer dan via Sofort of creditcard! Heb je een privé-rondleiding geboekt? Dan betaal je wel per overboeking, vier weken van te voren of meteen na ontvangst van de factuur.

Waar kan ik je algemene voorwaarden vinden?

Mijn algemene voorwaarden zijn hier te vinden.

Hoe ga jij om met mijn gegevens?

Ik doe mijn uiterste best om zo zorgvuldig mogelijk met je gegevens om te gaan. Dat vind ik heel belangrijk! Hoe dat precies zit en hoe ik omga met gegevensverwerking, staat allemaal in mijn privacypolicy. Die kun je hier lezen. Bij onduidelijkheden kun je altijd even contact opnemen!

Ik heb een probleem met de boeking of betaling. Wat nu?

Neem alsjeblieft zo snel mogelijk contact met me op!

Waar moet ik voor de rondleiding aan denken?

Handige tips, weetjes en informatie kun je hier vinden!

Zijn de rondleidingen ook geschikt voor kinderen?

Iedereen is van harte welkom om met de rondleidingen door Berlijn mee te gaan, jong & oud! Het zal je verbazen hoeveel kinderen het grootste plezier hebben, zelfs tijdens de meest historische rondleidingen, zoals over het Derde Rijk of de Berlijnse muur. Let wel op dat je zelf het beste kunt inschatten of de wandeling geschikt is voor kinderen. Het is veel lopen, met regelmatig stilstaan en luisteren. Wel is er natuurlijk álle ruimte voor vragen, ook van de jongere deelnemers. Hun unieke perspectief op de wereld en geschiedenis voegt vaak juist een toffe dimensie aan de rondleiding toe! Doorgaans zijn mijn rondleidingen geschikt voor kinderen vanaf 9 á 10 jaar (zeker de kortere), afhankelijk van hun interesse. Voor de rondleidingen over het Derde Rijk en Joods Berlijn hanteer ik wél een strakke leeftijdsbeperking, deze zijn niet geschikt voor kinderen onder de 12 jaar. Dit in verband met de vaak zwaardere onderwerpen en verhalen (denk aan de Nazi-periode, de Holocaust, martelingen door de Stasi en andere gruwelen en verschrikkingen). Ook zijn dit lange rondleidingen, die er zeker bij de jongere kids nogal eens inhakken. Bij alle rondleidingen staat aangegeven vanaf welke leeftijd de wandeling geschikt is.

Ik ben niet zo goed ter been, kan ik mee?

Ben je slecht ter been, knieproblemen, een slechte conditie of heb je veel rust nodig? Heb je moeite met ver lopen of lange tijd staan? Dan adviseer ik je om nog eens goed na te denken of het slim is om mee te gaan. Mijn rondleidingen door Berlijn zijn best intensief, ook de wandelingen die maar twee uur duren. We leggen zeker tussen de 3 en 7 kilometer af, en wandelen dus stevig door. Als je veel pauze nodig hebt of bij elk moment dat we stilstaan moet gaan zitten, is dat niet alleen vervelend en vermoeiend voor jou, maar ook een oponthoud voor de rest van de groep. Omdat we in de gegeven tijd zoveel mogelijk willen zien en doen, is het belangrijk om de pas erin te houden. Bij twijfel kun je het beste even met mij overleggen.

Ik heb een mobiliteitsbeperking. Kan ik mee?

Natuurlijk kun je mee! Als je beschikt over een degelijke rolstoel waarin je jezelf goed kunt voortbewegen, en een route van drie tot vier uur niet te vermoeiend voor je is, kun je gewoon mee! Als je een rolstoel met accu hebt, denk er dan wel om dat deze goed opgeladen is. Ook een oprijdplank voor sommige stoepen is handig om bij je te hebben, hier help ik je graag bij! Laat bij het boeken kort even weten dat je in een rolstoel zit, dan kan ik hier rekening mee houden qua route (stoepjes, trappen e.d). Bij elke rondleiding staat vermeld of deze geschikt is voor mensen in een rolstoel

Ik wil graag een privé-rondleiding voor onze vriendengroep of mijn bedrijf bij je boeken! Kan dat?

Dat kan zeker, wat leuk! Als je met een groep van vier personen of meer bent, kunnen we een aparte afspraak maken voor een rondleiding op een moment dat het voor jou goed past. Op deze pagina lees je meer over het aanbod, de data en verschillende prijzen per groep. Ook kun je hier direct een aanvraag voor een privé-rondleiding versturen. Vergeet niet een telefoonnummer te vermelden waarop ik je kan bereiken!

Wij willen als schoolklas/grote groep graag met je mee. Kan dat?

Helaas bied ik voor scholieren en schoolklassen geen speciale rondleidingen aan. Gewone tours, tot maximaal 25 personen (dus incl docenten en begeleiding!) zijn wel aan te vragen. Je kunt via deze pagina meer lezen en een aanvraag versturen. Vergeet niet een telefoonnummer te vermelden waarop ik je kan bereiken!

Kunnen we ook privé-rondleidingen door Berlijn voor ons gezin boeken?

Wat leuk dat je interesse hebt in een privé-rondleiding! Dat kan natuurlijk, maar het minimale aantal deelnemers ligt op vier personen, ander kan het voor mij helaas niet uit. Het is altijd de moeite waard om even te kijken bij de gewone rondleidingen die al in het aanbod staan, meestal zijn er nog wel plekjes vrij! Dan kun je hier meer lezen en de prijzen bekijken.

Doe je ook rondleidingen per fiets?

Nee! Omdat ik fietsen in Berlijn zelf soms al een hele halszaak vind, zie ik het niet zitten om met een hele groep te gaan fietsen. Dit is écht te gevaarlijk. Bovendien doe ik mijn rondleidingen alleen, waardoor ik slecht overzicht kan houden over de hele groep én het verkeer tegelijkertijd. Ik kan je wel de leuke tours van Berlin on Bike aanraden! Zij fietsen talloze grote groepen door de stad en bieden ook Nederlandstalige rondleidingen aan. Het is een zeer ervaren en typisch Berlijns bedrijf! Meer informatie en een handige boekingswizard kun je hier vinden: Berlin on Bike.

Het regent/sneeuwt/is suuuuuperkoud/er waaien tornado’s door de stad. Gaat de rondleiding door?

Je kunt er gewoon vanuit gaan: ook bij slecht weer (zoals regen of kou) gaat de rondleiding gewoon door! Flinke laarzen aan, een regenjas en een paraplu; hop we gaan! Bij een serieuze stormwaarschuwing van de Deutsche Wetterdienst kan het zijn dat de rondleiding moet worden verplaatst, aangepast of misschien zelfs afgelast. Ook bij temperaturen van -5 of lager, of bij 30 graden en hoger kunnen er aanpassingen zijn. Denk aan een eerdere of latere vertrektijd. Bij ernstige hitte of bijtende vrieskou moet ik soms de tour annuleren. In alle gevallen ontvang je tijdig bericht per mail of – in het geval van een zeer plotselinge verandering – per SMS. Als je zelf binnen 48 uur voor aanvang besluit af te zeggen vanwege de voorspelde weersomstandigheden, kan ik je helaas geen geld teruggeven. Als ik zelf besluit te annuleren, krijg je wel je geld terug.

Hoe werkt het als jij besluit dat een rondleiding niet door kan gaan?

Soms kan het voorkomen dat er écht superstormen over Berlijn waaien (hoop het niet!), het -10ºC is overdag, we allemaal smelten door een hittegolf, of dat ik helaas ziek ben snotter. En heel soms komt het voor dat er te weinig boekingen zijn om de rondleiding door te laten gaan, of er is een andere vervelende situatie. Als dit het geval is, laat ik je dat direct weten per email (of als het kort dag is per SMS of telefoon). Daarom is het belangrijk dat je correcte gegevens achterlaat! Wanneer ik door overmacht gedwongen ben om de rondleiding te annuleren, krijg je 100% van het bedrag teruggestort op je rekening. Wil je zelf niet meer mee vanwege het voorspelde weer? Jammer, maar laat het me tijdig weten, dan kan ik kijken of je eventueel nog recht hebt op restitutie. Als je zelf binnen 48 uur voor aanvang van de rondleiding besluit af te zeggen vanwege de weersomstandigheden, kan ik je helaas geen geld teruggeven. Zie ook de algemene voorwaarden.

Ik kan of wil niet meer mee met de rondleiding. Kan ik mijn geld terugkrijgen

Wat vervelend dat je niet meer met de rondleiding mee kunt gaan! Deelnemers kunnen hun boeking gratis en met volle restitutie annuleren tot één week (zeven dagen)vóór de geplande dag van de rondleiding. Wanneer de deelnemer zes of minder dagen van te voren de boeking annuleert, worden er annuleringskosten in rekening gebracht.

Deze worden als volgt toegepast:
– Bij annulering minder dan 7 dagen tot meer dan 2 dagen voor de dag van de rondleiding: 50% annuleringskosten worden in rekening gebracht. Je krijgt de helft van het betaalde bedrag teruggestort.
– Bij annulering minder dan twee dagen/48 uur voor de dag van de rondleiding of bij niet opdagen/no show zonder tegenbericht: 100% annuleringskosten worden in rekening gebracht. Je krijgt dan dus niets teruggestort. Wel zou ik het op prijs stellen dat je me in dat geval even belt of een sms stuurt, ook al krijg je geen geld meer terug. Dan hoef ik niet (met de rest van de groep) tevergeefs op je te wachten. Mijn telefoonnummer ontvang je automatisch uiterlijk twee dagen van te voren per email. Als je 7 dagen of nog verder van te voren wil annuleren, dien je dit zelf direct per email aan mij door te geven.Let op: annuleer je vanwege een situatie die voor mij onder overmacht valt? Denk hierbij aan een algehele weer-, politieke-, of gezondheidssituatie. Dan krijg je geen geldelijke restitutie, maar een tegoedbon die een jaar geldig blijft en overdraagbaar is op andere volwassenen. Ook kun je altijd je reis uitstellen en aan een rondleiding op een later moment deelnemen. Natuurlijk ben ik bereid tot overleg. Lees voor meer informatie ook de algemene voorwaarden.

Ik vond je rondleiding echt helemaal niks. Kan ik mijn geld terugkrijgen?

Als gids én ondernemer zet ik me altijd voor 100 procent in om het iedereen naar de zin te maken, de leukste én juiste informatie te leveren en voor een toffe ervaring te zorgen. Ik bereid me gedegen voor, zorg voor de juiste materialen en maak ook kosten rondom boeking en administratie. Daarnaast heb ik mij aan de gemaakte afspraak gehouden door je rond te leiden door Berlijn. Het spijt me oprecht dat de rondleiding niet aan je verwachtingen voldeed, maar ik kan je helaas geen geld teruggeven. Wel hoor ik graag wat ik in de toekomst kan verbeteren en kom ik graag met je in contact! Stuur me een bericht via e-mail, dan neem ik contact met je op. Zie ook mijn algemene voorwaarden.

Ik heb een klacht. Waar kan ik daarmee terecht?

Ojee, dat is vervelend. Laat me snel weten wat het probleem is, dan kijk ik hoe ik je kan helpen. Het makkelijkste is om contact met me op te nemen via email.

Mijn vraag staat er niet bij!

Weet je dit heel zeker? Heb je goed gelezen? Ok, dan kun je het beste even contact met me opnemen. Ik ben erg benieuwd wat je wil weten, dus stuur je vraag even in via email.

Ik vind Wattedoeninberlijn echt supergaaf! Hoe kan ik je verder steunen?

Wat fijn dat Wattedoeninberlijn je goed bevalt! Ik steek erg veel tijd in de tips, artikelen en informatiepagina’s en ben blij met elke vorm van opbouwende feedback, zodat ik mezelf kan blijven verbeteren! Feedback kun je hier insturen. Ook help je me enorm door mijn website en rondleidingen aan te raden bij je familie en vrienden, te reageren op mijn artikelen op de site, of mij te volgen op Instagram.

Als je een hotelhostel of appartement boekt via mijn website, ontvang ik van de boekingpartner een klein percentage commissie over het totaalbedrag dat jij hebt besteed. Ook kun je een leuke Berlijnfilm of boek over Berlijn aanschaffen of jouw treinreis naar Berlijn via deze pagina boeken om mij te helpen. Dit kost jou verder niets, je betaalt geen cent meer, maar omdat jij via mijn partner een product koopt, betalen zij mij commissie uit. En dat is natuurlijk fijn voor mij, want daar leef ik deels van. Zo help je me om wattedoeninberlijn.nl in stand te houden! Bedankt voor je steun!