Insidertips vanuit Berlijn

Home » Openbaar vervoer in Berlijn

Openbaar vervoer in Berlijn

Niets werkt zo goed als het openbaar vervoer in Berlijn. De S-bahn, U-bahn, trams en bussen verbinden vrijwel alle wijken en buurten met elkaar en dat maakt het super eenvoudig om je als toerist door de stad te bewegen en veel te zien. Bovendien is het openbaar vervoer in Berlijn niet duur, hoef je door de hoge frequentie aan treinen nooit lang te wachten en heb je het snel onder de knie. Op deze pagina vertel ik je hoe het openbaar vervoer hier werkt, hoe dat zit met de OV-zones, welk kaartje je het beste kunt kopen tijdens je verblijf en hoe je kunt uitzoeken hoe je van het vliegveld naar je hotel komt. Ook leg ik uit welke OV-apps je kunt gebruiken en wat nou eigenlijk het verschil is tussen de S-bahn en de U-bahn. Uiteraard vind je hier ook talloze handige links die je verder helpen.

Klik op een van de onderstaande kopjes om snel de juiste informatie te vinden:

Hoe werkt het openbaar vervoer in Berlijn?

In de basis werkt het openbaar vervoer hier net zoals in alle andere grote steden. Je gaat naar een station, koopt een kaartje, stapt in de metro of bus en reist naar je bestemming. Één ding is echter wel anders: in Berlijn is geen controle vooraf aan je reis. Dus geen elektrische chipkaarten zoals OV-chip of Oyster en geen incheckpoortjes of -zuilen. Ook de conducteur controleert niet standaard. Dit omdat het openbaar vervoer in Berlijn is gebaseerd op vertrouwen. Controles vinden altijd steekproefgewijs plaats en vrijwel iedereen zorgt er dan voor dat ze een geldig kaartje hebben. Heb je dat niet? Dan volgt een hoge boete. Bij het instappen in de bus is het overigens wel gewoon dat je je ticket even laat zien aan de chauffeur.

Tickets koop je bij de automaten van de BVG of VBB in de hal van het station of op het perron van de U- of S-bahn. Ook bij de buschauffeur of in de automaat in de tram kun je kaartjes kopen, zij het met cash. Afstempelen is áltijd verplicht, anders is je ticket niet geldig. Koop je je tickets liever digitaal? Dat kan! Download de BVG Tickets app voor je naar Berlijn komt en installeer een betaalmethode. Daarmee kun je voorafgaand aan je reis allerlei tickets kopen in de app, zoals enkeltjes en dagkaarten. Bij controle laat je het ticket op je mobiel aan de controleur zien, die het scant. Een stuk makkelijker!

Het Berlijnse OV-net heeft één heel erg groot voordeel: vrijwel alles sluit naadloos op elkaar aan, én je kunt met één ticket van al het openbaar vervoer in Berlijn gebruik maken. Dus met je dagkaart of enkele reis kun je zowel in de tram, U-bahn, S-bahn en bussen. Zo hoef je dus geen aparte kaartjes te kopen voor het verschillende OV. Super handig!

Verschillende types openbaar vervoer

U-bahn – De metro in Berlijn (Untergrundbahn) is een uitgebreid netwerk van tien lijnen, dat voornamelijk ondergronds rijdt.

De U-bahn loopt binnen de zones A en B en is sterk geconcentreerd in het centrum en het westen van Berlijn. De tien metrolijnen hebben allemaal een U, gevolgd door een nummer (U1, U2 etc). De in- en uitgangen van de U-bahn zijn te herkennen aan het blauwe bord met de naam van het station. De U-bahn wordt uitgevoerd door de BVG (Berliner Verkehrsbetriebs Gesellschaft) en de treinen van de U-bahn zijn daarom altijd geel. Zo kun je ze gemakkelijk herkennen! De kortste lijn is momenteel de U55, die van Brandenburger Tor naar Hauptbahnhof en terug rijdt. Uiteindelijk wordt deze lijn aangesloten op de U5, die dan vanaf Alexanderplatz via het Museumsinsel en Unter den Linden wordt doorgetrokken naar Hauptbahnhof.
➤ Meer lezen over de U-bahn van Berlijn? Klik dan door naar dit handige achtergrondartikel: U-bahn in Berlijn.

S-bahn – Voor niet-Duitsers is het verschil tussen S-bahn en U-bahn altijd een beetje ingewikkeld. U-bahn snappen veel mensen nog wel maar wat is die S-bahn dan?

De S-bahn is Berlijn is een ‘Schnellbahn‘, vergelijkbaar met een regiotrein. Hij rijdt zowel voornamelijk bovengronds en legt vooral langere afstanden af. Zo verbindt de S-bahn de buitenwijken en buitengebieden uit zone C met de belangrijkste knooppunten van het openbaar vervoer in de binnenstad van Berlijn.

Er zijn 13 S-bahnlijnen, die worden aangeduid met S, gevolgd door een nummer (S1, S2 of S41). De belangrijkste lijn is de ringbahn (S41 en S42), die rondom het centrum van Berlijn loopt. Dan is er nog een lijn van noord naar zuid (S1, S2, S25) en eentje van oost naar west (S5, S7, S75). De lijn S9 loopt van vliegveld Schönefeld naar Alexanderplatz en Hauptbahnhof, in het centrum van Berlijn.

Overigens wordt de S-bahn in Berlijn uitgevoerd door de VBB (Verkehrsverbund Berlin Brandenburg), een dochterbedrijf van Deutsche Bahn. De automaten van de VBB zijn daarom rood (niet geel, zoals die van de BVG) maar de tickets uit deze machine zijn naast voor de S-bahn, ook gewoon geldig voor metro, tram en bus. De S-bahn stations zijn te herkennen aan een rond groen bord met een witte S erin.

Tram – Berlijn heeft een uitgebreid tram-netwerk, met name in het oosten van Berlijn. Er zijn twee types tram, die elk een iets ander type lijn rijden maar grofweg natuurlijk hetzelfde werken. De trams zijn te herkennen aan een rood vierkantje, met in het wit “tram”.

M-tram, ook wel metrotram – Deze lijnen beginnen allemaal met M, gevolgd door een nummer (M1, M2, etc). Deze trams rijden over 9 lange lijnen door Berlijn en hebben een 24-uurs dienstregeling. Bekende lijnen zijn de M10 (ook wel partytram genoemd) en de M1, die van Mitte door Prenzlauer Berg naar Pankow rijdt.

Tram – Dit is de gewone ‘Straßenbahn‘, aangeduid met een gewoon nummer. De tram is in Berlijn uitgevonden door Siemens en het netwerk is niet alleen vrij oud maar ook een van de grootste netwerken ter wereld. Er zijn 9 lijnen die je met name in het oosten van Berlijn van A naar B brengen.

Bus – Naast U en S-bahn en trams, rijden er in Berlijn ook een heleboel bussen van de BVG. De 1300 buslijnen zijn een geweldige aanvulling op de bestaande U- en S-bahnlijnen en een aantal rijdt ook ’s nachts. Buslijnen komen weer meer voor in het westen van Berlijn en worden aangeduid met een paarse cirkel en in witte letters ‘bus’. Net als bij de trams zijn er een paar verschillende bussen:

Standaard buslijnen, aangeduid met 3 cijfers (bijv bus 100, 109 of 240), rijdt over het algemeen eens in de 10 of 20 minuten. Deze lijnen zijn ideale aanvullingen op het S-bahn en metronet.

X – Expresslinie –  Aangegeven met X en twee cijfers (X54 etc) (De naam zegt het al, deze bus heeft minder haltes en rijdt daardoor sneller door. Elke lijn heeft z’n eigen tijden. Deze lijnen kom je vooral tegen in de Berlijnse buitengebieden in zone B.

M – Metrobuslinie – Aangegeven met M en twee cijfers (M27 etc). De buslijn die als een soort vervangende metrolijn werkt. Rijdt 24 uur per dag en minstens één keer per 10 minuten of vaker, ’s nachts elke 30 minuten als aanvulling op het nachtnet.

N – Nachtlinie – De nachtbus is een belangrijk onderdeel van het Berlijnse openbaar vervoer en werkt als een aanvulling op het gewone openbaar vervoer. De nachtbussen rijden van zondagnacht tot donderdagnacht, vrijdag en zaterdag rijdt het gewone openbaar vervoer in 24/7 dienstregeling.

TXL – De TXL is de expressbus tussen vliegveld Tegel en Alexanderplatz. De bus rijdt elke vijf minuten, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Hij komt onder andere langs Brandenburger Tor, Hauptbahnhof en passeert ook Ringbahn. Het is verreweg de snelste verbinding tussen het vliegveld en het centrum van Berlijn.

Regiotreinen – Naast al het lokale openbaar vervoer, is er natuurlijk ook regionaal treinvervoer.

Met de S-bahn kun je al veel buitenwijken en kleine dorpen en steden rondom Berlijn bereiken, zoals Oranienburg (voor het Concentratiekamp Sachsenhausen) of Potsdam (de paleistuinen van Sanssouci). Maar als je nét een tikje verder wil reizen dan heb je het regionet nodig. Deze treinen worden aangegeven met RB (RegioBahn) of RE (RegioExpress). Binnen de zones A/B (en eventueel C) kun je gewoon met je Berlijnse vervoerbewijs reizen, daarbuiten heb je een treinkaartje nodig van de Deutsche Bahn. Deze zijn vooraf online te boeken op bahn.de, via de app van de Deutsche Bahn (DB Navigator) of gewoon op het treinperron te koop bij de automaat (cash en pin).

Een handige treinlijn is bijvoorbeeld de RE7, die vanaf Bahnhof Zoo via Hauptbahnhof, Alexanderplatz en Ostbahnhof rechtstreeks naar vliegveld Schönefeld rijdt, ook wel Airport Express genoemd. Andersom rijdt deze trein onder andere naar de Beelitz Heilstätten, een bekend voormalig urbex-oord.

Veerpontjes – Als je je buiten de Berlijnse stadsgrenzen begeeft, zul je misschien ook wel veerpontjes tegenkomen.

De meeste pontjes werken met hetzelfde OV-bewijs als voor het andere openbaar vervoer, dus kun je je vaak gewoon je AB(C) of Anschluss-ticket (+C of +A op je gewone ticket) gebruiken. Met name rondom de meren, zoals bij de Wannsee of de Havel zijn veel leuke pontjes te vinden.

De grootste stations van Berlijn

Het grootste station van Berlijn is Berlin Hauptbahnhof, waarbij Hauptbahnhof vaak wordt afgekort als ‘Hbf‘. Andere grote stations zijn Bahnhof Friedrichstrasse, Bahnhof Alexanderplatz, Ostbahnhof, Bahnhof Zoologischer Garten, Gesundbrunnen Bahnhof, Bahnhof Charlottenburg, Bahnhof Südkreuz en Bahnhof Lichtenberg. Vanaf 2020 wordt ook Bahnhof Ostkreuz hier nog aan toegevoegd. Dit zijn allemaal stations waar veel verschillende OV-lijnen met elkaar kruisen en waar je waarschijnlijk regelmatig komt om over te stappen.

Tariefzones en dienstregeling

Berlijn is verdeeld in drie tariefzones, A, B en C. Binnen deze zones kun je met al het beschikbare openbaar vervoer reizen, mits je kaartje voor de desbetreffende zone geschikt is.

Zone A en B: Zone A is feitelijk het centrum van Berlijn binnen de Ringbahn, zone B zijn de verder gelegen wijken buiten het centrum, tot aan de rand van de stad. Hier kun je reizen met alle U- & S-bahn, bussen, trams en regiotreinen die binnen deze zones worden aangeboden. Vrijwel alle belangrijke toeristische bezienswaardigheden liggen binnen de zones A en B. Elk standaard kaartje voor het openbaar vervoer in Berlijn is geschikt voor de zones A én B.

Zone C: In de zone C zul je als toerist niet zo heel snel komen, tenzij je op vliegveld Schönefeld vliegt of een bezoek brengt aan Potsdam, Oranienburg, Beelitz of een andere locatie in de buitenzone van Berlijn. Zone C is een grote ring van zo’n 15 kilometer om Berlijn heen en geldt als landelijk buitengebied. Je kunt een ABC ticket kopen om ook in deze zone te mogen reizen maar als je al een vervoersbewijs voor zone A/B hebt (bijvoorbeeld een Tageskarte), is een “Anschlussfahrschein Zone C” genoeg.

Dienstregeling – Veel mensen denken dat het openbaar vervoer in Berlijn 24 uur per dag, 7 dagen per week loopt, maar dit klopt niet helemaal. Van maandag tot donderdag kun je van ongeveer 4:30 in de ochtend tot 01:00 ’s nachts met het OV reizen. Vrijdag en zaterdag rijdt het openbaar vervoer de hele nacht door. Op zondag en feestdagen geldt er een zondagsdienstregeling. Dan rijden er veel minder treinen en bussen maar kun je nog steeds goed van A naar B komen.

Op het plaatje zie je dat de tariefzones A en B vrijwel de hele stad bedekken. Zone C is specifiek het “Berliner Umland”, dus de dorpen en steden buiten de stad om.

Tickets en vervoersbewijzen:

Papieren tickets bij de BVG:
Je tickets voor het openbaar vervoer in Berlijn koop je gewoon bij de automaat. De automaten van de S-bahn en U-bahn staan op het perron of in de hal van het station. Bij deze automaten kun je ook pinnen. In de bus koop je je kaartje bij de chauffeur met cash (geen 50 euro briefjes) en in de tram bij de automaat met alleen muntgeld. Vergeet niet om je ticket VOOR gebruik af te stempelen bij de automaten, anders is ie niet geldig en kun je alsnog een boete krijgen.

Digitale tickets bij de BVG:
Download de handige app ‘BVG Tickets‘ en maak een account aan. Vergeet ook niet om al een betaalmethode vast te leggen (zoals paypal of een creditcard), zodat je direct als je in Berlijn bent, kaartjes via de app kunt kopen. De meest gangbare tickets zijn via de app verkrijgbaar, zoals een enkele reis en dagkaart. Ook de dagkaart voor kleine groepen tot 5 personen en de weekkaart voor 7 dagen zijn in de app te koop! Ideaal! Neem wel de tijd om van te voren de app te bekijken, zodat je niet staat te klungelen op moment dat je met het OV wil gaan. Let op: de BVG Tickets app is een aparte app, naast de BVG Fahrinfo app die je gebruikt voor OV-schema’s.

Hieronder lees je welke verschillende kaartjes er allemaal zijn en wanneer je die kunt gebruiken. Daarop kun je zelf besluiten wat voor jou het handigste is tijdens je bezoek aan Berlijn:

Einzelfahrausweis – Enkele reis. Met dit ticket kun je twee uur lang – na afstempelen – in één richting reizen, inclusief overstappen. Je mag hiermee alleen niet terug reizen binnen die twee uur, ook niet in de retour richting. Voorbeeld: je reist vanaf Alexanderplatz naar Friedrichstrasse en daarna met de U6 naar Kochstrasse bij Checkpoint Charlie. Daar kijk je een uurtje rond en dan wil je weer verder. Je kunt dan van hetzelfde ticket gebruik maken, mits je verder naar het zuiden of het westen reist. Terug naar het noorden (Friedrichstrasse) of het oosten (Alexanderplatz) kan dan niet, dan moet je een nieuw ticket kopen.
Prijs A/B: € 2,80.
Prijs A/B/C: € 3,40
– Ook te koop in de BVG Tickets app

Tageskarte – Dagkaart. De Tageskarte is een van de handigste kaartjes om in het openbaar vervoer van Berlijn te gebruiken. Met dit ticket kun je een hele dag onbeperkt met de U-/S-Bahn, tram, bus en regiotrein reizen, zolang je binnen de zone blijft. Het ticket is geldig vanaf het moment van stempelen, tot 03.00 uur ’s nachts. Heb je het laat gemaakt en ga je bijvoorbeeld om 04.00 uur terug naar je hotel? Dan moet je dus een nieuwe dagkaart kopen. Het is dus geen 24-uurs kaart die geldig is tot de tijd dat je hem afstempelde op de volgende dag. Dat is een veelgemaakte vergissing die helaas vaak tot boetes leidt.
Prijs A/B: € 7,00.
Prijs A/B/C: € 7,70
– Ook te koop in de BVG Tickets app

Kleingruppen-Tageskarte – Kleine groep dagkaart. Dit is een dagkaart voor een kleine groep mensen tot 5 personen, bijvoorbeeld een gezin. Er gelden dezelfde regels voor als voor de normale dagkaart en hij is dus ook pas geldig vanaf het moment van afstempelen tot 03.00 uur ’s nachts. Het grote voordeel is dat je nu met vijf personen op één ticket kan reizen! Dit bespaart nogal wat geld, want normaal betaal je voor vijf dagkaarten €35 euro!
Prijs A/B: € 19,90 voor maximaal vijf personen.
Prijs A/B/C: € 20,80
– Ook te koop in de BVG Tickets app

7-Tage-Karte – Weekkaart. Geldig voor zeven opeenvolgende kalenderdagen, op de laatste kalenderdag tot middennacht (00.00 uur). Hiermee kun je dus zeven dagen lang onbeperkt van de U-/S-Bahn, tram en bus gebruik maken maken. Dit scheelt je ruim 19 euro.
Prijs A/B: € 30,00.
Prijs A/B/C: € 37,50
– Ook te koop in de BVG Tickets app

Anschlussfahrschein – Aansluitende enkele reis. Heb je een weekkaart voor A/B en heb je voor slechts één ritje een ticket nodig om door zone C te kunnen reizen? Dan is dit hét kaartje voor jou! Ideaal als je alleen van vliegveld Schönefeld naar Berlijn reist of een dagje Potsdam wil doen. Dit ticket is overigens altijd alleen geldig als enkele reis, zelfs als je het naast een tageskarte gebruikt.
Prijs A/C: € 1,60
– Ook te koop in de BVG Tickets app

4 Fahren karte – 4 ritten kaart. Veel enkele reizen voor de boeg en liever geen dagkaart? Druk dan op de machine op ‘4 fahren karte’. Je betaalt dan slechts 9 euro (in plaats van €11,20) en je krijgt vier losse enkele reis kaartjes. Ideaal want dan heb je een paar op voorraad in je portemonnee en het scheelt je toch weer twee euro! Hiervoor gelden overigens dezelfde regels als voor het Einzelfahrausweis.
Prijs A/B: € 9,00.
Prijs A/B/C: € 13,20.
– Ook te koop in de BVG Tickets app

Monatskarte – Umweltkarte/Gleitend –  Maandkaart. Verblijf je langer dan twee weken in Berlijn? Dan kun je ook eens kijken naar een monatskarte voor het OV in Berlijn. Daarmee kun je een maand lang onbeperkt door heel Berlijn reizen zonder je zorgen te hoeven maken. Van de maandkaart zijn er twee varianten:
Monatskarte Kalendermonat: Ongeacht de datum dat je dit ticket koopt, het is geldig voor de maand dat je hem in koopt. Dus als je op 1 Februari deze Monatskarte koopt, staat er ‘Monatskarte, Februari 201x’. Als je hem halverwege de maand koopt is hij dus maar twee weken geldig! Een maandkaart voor de kalendermaand heeft dus eigenlijk alleen zin als je het ticket op de eerste van de nieuwe maand koopt of al eerder van te voren.
Monatskarte gleitend: Dit type maandkaart geldt als een ‘doorlopende’ maandkaart. Als je hem aanschaft op 14 februari, is hij geldig tot en met 13 maart. Ideaal, want zo kun je altijd op elk moment in de maand een maandkaart kopen en deze ook een maand lang gebruiken.
Prijs A/B: € 81,00
Prijs A/B/C: € 100,50
– Ook te koop in de BVG Tickets app

Goed om te weten:
De prijzen voor beide types maandkaarten zijn hetzelfde! Je hoeft een maandkaart niet af te stempelen. Bewaar hem wel goed en vooral droog: hij is van papier en kan dus snel verfrommelen of nat worden. Doordeweeks na 20.00 uur en in het weekend/op feestdagen de hele dag mag je gratis iemand met je mee laten reizen op je maandkaart. Handig!

Fahrradscheine – Tickets voor je fiets. In en om Berlijn kun je geweldig fietsen, dus neem vooral je fiets mee in de U of S-bahn om zo een paar kilometers te besparen of op de terugweg je billen te ontzien. Je hebt ze in alle soorten en maten, van Einzelfahrschein tot Tageskarte tot Monatskarte voor je fiets. Als je de hele dag hebt gefietst en je gooit alleen op de terugweg je fiets in de S-bahn, dan heb je genoeg aan een einzelfahrschein Fahrrad. Wil je echter je fiets meerdere keren per dag in de trein zetten? Dan is een Tageskarte handiger. Dat schat je natuurlijk zelf het beste in!
Prijs A/B Einzelfahrschein Fahrrad: € 1,90 – A/B/C: € 2,50
Prijs A/B Tageskarte Fahrrad: € 4,80 – A/B/C: € 5,40
Prijs A/B Monatskarte Fahrrad: € 10,20 – A/B/C: € 13,50
– Ook te koop in de BVG Tickets app

Bovenstaande prijzen zijn de prijzen voor 2018. Naast deze tickets zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Zoek je een ander ticket? Bekijk dan hier het volledige overzicht van de prijzen van de BVG!

Welcome in Berlin Card en andere OV-tickets voor toeristen

Natuurlijk zijn er in Berlijn ook openbaar vervoer tickets voor toeristen. Maar wanneer loont het precies om de gewone OV-kaartjes links te laten liggen en voor een OV-kaart voor toeristen te kiezen? En hoeveel kost dit precies? Hierover valt zoveel te zeggen, dat ik een speciale pagina heb gemaakt met alle informatie over de Welcome in Berlin card. Daar kun je ook antwoorden op de veelgestelde vragen vinden rondom deze tickets en natuurlijk de verkoopadressen. Klik hier om naar die pagina te gaan.

Kaart controle en zwartrijden

Het openbaar vervoer in Berlijn gaat uit van goed vertrouwen. Dat betekent dat er geen controlepoortjes zijn en dat niemand naar je kaartje vraagt of kijkt als je de metro in stapt. Dit komt vanuit het feit dat privacy in Duitsland erg belangrijk is en dat iedereen recht heeft om met behoud van privacy te kunnen reizen. Daar staat tegenover dat je er écht voor moet zorgen dat je wel een geldig kaartje hebt als je reist, want bij controle is er dan ook zero tolerance.

Er worden steekproefsgewijs controles gehouden door sterke kerels die geen medelijden met je hebben als je – om wat voor reden of smoes dan ook – geen geldig vervoersbewijs hebt. Zielig of niet, toerist of niet, cash geld bij je of niet: je krijgt een boete van minstens 60 euro en moet terplekke betalen én een nieuw vervoersbewijs kopen. Overigens kun je beter geen ruzie met deze gasten schoppen, ze zijn niet mals en bovendien ambtenaar in functie. Dus geef je fout toe, zeg sorry en werk zo goed mogelijk mee.

Hoe vind ik het beste reisadvies voor het openbaar vervoer in Berlijn?

Als ik een euro zou krijgen voor de keren dat ik de vraag ‘hoe kom ik van X naar Y in Berlijn‘ of ‘Hoe kom ik vanaf het vliegveld naar mijn hotel?‘ hoorde, dan hoefde ik niet meer te werken! Geintje natuurlijk! Maar geloof me als ik zeg dat het een héél veelgestelde vraag is. Nu wil ik jullie met liefde helpen maar het is écht veel makkelijker om het zelf op te zoeken! Zo wen je er sneller aan om door de stad te reizen en van het openbaar vervoer in Berlijn gebruik te maken. Onderstaande tools zijn mijn persoonlijke favorieten om een reisadvies mee te berekenen.

Websites:

De beste manier om van te voren uit te zoeken hoe je van het vliegveld of vanaf Hauptbahnhof naar je hotel of verblijf komt, is door van te voren op je gemak op een van de OV-websites te kijken. Zo kun je precies zien wat handige routes zijn, kun je uitzoeken hoe je zo min mogelijk moet overstappen of dat je misschien toch beter een taxi kunt nemen.

  • Fahrinfo – De homepage van de BVG, het Berlijnse openbaar vervoer bedrijf. Hier krijg je de meest actuele informatie. Alleen beschikbaar in het Duits of Engels.
  • Google Maps – Wil je een makkelijk advies dat je ook kunt uitprinten? Of makkelijk op de kaart kunnen zien of je wel goede kant op reist? Google Maps heeft een uitstekende OV-functie en erg goede kaarten. Ze geven je altijd meerdere reismogelijkheden en zo kun je makkelijker kiezen uit je opties. Als je van te voren Google Maps laat laden in de app op je telefoon, kun je de kaart ook offline gebruiken.
  • Citymapper.com – Citymapper is een ontzettend handige tool voor het openbaar vervoer, die je ook in Berlijn kunt gebruiken. Je krijgt niet alleen standaard OV-advies maar ook een wandel- of fietsroute aangeboden. Handig als je liever door Berlijn fietst!

Apps

Als je geen zin hebt om met uitgeprinte routebeschrijvingen in de weer te gaan, kun je ook van een paar goede Berlijnse OV-apps gebruik maken. Ik vind ze erg goed, vlot en ze geven vaak de makkelijkste reisadviezen aan. Een aantal bieden ook een offline-kaart aan, zodat je op je mobiel kunt navigeren. En er is zelfs eentje die ook offline reisadviezen voor je heeft. Ideaal! Zorg wel dat je van te voren de kaarten download, zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan als je eenmaal in Berlijn bent.

BVG Fahrinfo – Net als de website is deze app van de BVG, het Berlijnse OV-bedrijf. De app omvat alle functies die je nodig kunt hebben om door Berlijn te reizen. Je kunt zelfs je OV-tickets in de app open (van te voren een account aanmaken en een creditcard aan koppelen), zodat je geen gedoe met papieren kaartjes meer hebt! Bij controle laat je gewoon het ticket op je telefoon zien. Onder het kopje ‘Network maps’ kun je verschillende kaarten van het Berlijnse openbaar vervoer downloaden en offline gebruiken. Met deze app kun je ál het Berlijnse OV raadplegen, ook S-bahnverbindingen worden getoond.
Download: voor Apple/iOS of voor Android.

S-bahn Berlin – Het Berlijnse S-bahnnet is groot en omvangrijk en daar hoort natuurlijk een eigen, handige app bij. S-bahn Berlin helpt je navigeren met al het S-bahn verkeer, houdt je up to date over eventuele storingen of werkzaamheden en geeft ook reisadviezen gecombineerd met bus, metro of tram.
Download: voor Apple/iOS of voor Android

Berlin Subway – De Berlin Subway app is een van de beste apps die ik tijden heb gezien. Er zit een volledige offline modus in verwerkt, waardoor je ook zonder internet reisadviezen kunt opvragen. Deze zijn dan niet real time (dus vertragingen worden niet weergegeven zoals in de Fahrinfo app) maar geven je wel een goede reis-indicatie. Een geweldige app als je graag een beetje hulp hebt bij het reizen van A naar B!
Download: voor Apple/iOS of voor Android

Andere OV-apps die ook erg goed werken in Berlijn:
Citymapper – Download voor Apple/iOS of voor Android
Transit – Download voor Apple/iOS of voor Android

Wat is het verschil tussen de U en S-bahn?

Los van de kleuren en de nummers bij de lijnen, is er op de kaart geen verschil tussen de S- en de U-bahn te zien. En dat terwijl er wel degelijk een groot verschil tussen deze twee netten is. De verwarring is daarom wel begrijpelijk. Gelukkig kun je het verschil op een aantal manieren herkennen. De U-bahn rijdt voornamelijk ondergronds in stadsgebied, met veel stops. De S-bahn rijdt voornamelijk bovengronds en legt langere afstanden af, met minder haltes. De U-bahn wordt uitgevoerd door de BVG en de wagentjes zijn daarom altijd felgeel. De S-bahn is van de VBB en deze treinen zijn daarom voornamelijk donkerrood met okergeel. Bovendien zijn de S-bahn treinen ietwat groter en breder en zien ze er totaal anders uit dan de kleinere metrowagentjes. Houd er rekening mee dat je soms binnen één station best een stukje moet lopen om van de S-bahn naar de U-bahn te komen en v.v. Let dus goed op de bordjes!

Berlijnse openbaar vervoer met rolstoel

Voor mensen met een mobiliteitsbeperking lijkt het openbaar vervoer in Berlijn een behoorlijke uitdaging, maar gelukkig is het steeds beter geregeld. De BVG en VBB/Deutsche Bahn werken er enorm hard aan om alle stations ‘barrierefrei‘ te maken, dus toegankelijk voor mensen in een rolstoel. Vrijwel alle S-bahn en U-bahn stations hebben een lift, de trams stoppen steeds vaker op verhoogde perrons waardoor de in- en uitstap gelijkvloers is. In de S-bahn treinen en trams zitten ook knoppen om aan te geven dat je met rolstoel wil uitstappen, hier houdt de chauffeur dan rekening mee. In de U-bahn dien je aan de kop-zijde van de trein te wachten, zodat de machinist je kan helpen om de metro in te komen met een oprijdplaat als dat nodig is. Je moet hem dan wel even zeggen naar welke halte je wil reizen. Hetzelfde geldt voor de meeste bussen en trams.

Binnen het centrum van Berlijn is het meeste wel in orde voor mensen met een rolstoel, buiten de Ring, in zone B kan het soms wat lastiger zijn. Goede buslijnen om mee te reizen zijn de 100 en 200, die rijden tussen Alexanderplatz en Zoölogischer Garten en veel beroemde locaties op de route hebben. Verder zou ik – als het kan – zoveel mogelijk met de S-bahn of U-bahn reizen, dat is het gemakkelijkste.

Op de website van de BVG kun je ook een speciaal ‘barrierefrei reisadvies’ opvragen, waarbij dus met je rolstoel rekening wordt gehouden. De stations zonder lift zijn daar niet in opgenomen, zodat je áltijd het perron per lift kunt bereiken of verlaten. Zo’n reisadvies opvragen kan hier en is natuurlijk geheel gratis. Omdat Berlijn een grote stad is, zijn er altijd wel een paar stations waar de lift niet werkt. Een overzicht daarvan kun je hier bekijken. Ik raad aan om dat even te checken voor je vertrekt.

Goed om te weten & tips

Voor je met het openbaar vervoer in Berlijn reist, moet je een paar dingen weten.

  • Zorg dat je altijd cash geld bij je hebt, liefst zelfs muntgeld. Niet elke kaartjesautomaat heeft een sleuf voor biljetten of de optie om te pinnen. In de trams kan bijvoorbeeld enkel en alleen maar met muntgeld worden betaald. Ook worden buitenlandse pinpassen nog wel eens geweigerd bij de automaten. Zorg ervoor dat je daarom altijd genoeg cash bij je draagt zodat je een ticket kunt kopen.
  • Let erop dat je OV-ticket áltijd (correct) is afgestempeld, anders is het niet geldig. Er staat ‘Bitte entwerten‘ op de stempelstrook. Stempelautomaten staan naast de ticketautomaten op de perrons of zitten bij de chauffeur in tram of bus. Een ongestempeld ticket is ongeldig en kan leiden tot boetes.
  • Er is geen standaard ticket-controle in het openbaar vervoer. Bij het betreden van een bus wordt echter wel verwacht dat je je ticket laat zien. In de tram en U-bahn stappen willekeurig controleurs in, die dan ‘Fahrscheine bitte’ roepen. Ze dragen een identiteitsbewijs om de nek en komen je kaartje controleren.

Tip:

  • Bus 100 is een geweldige vervanger van de hop on/hop off bussen. Je gewone OV-ticket is geldig voor deze bus en veel grote bezienswaardigheden zijn eraan verbonden, zoals de Berliner Dom, Unter den Linden, Brandenburger Tor, de Reichstag en de Kurfürstendamm. Bovendien is Bus 100 vaak een dubbeldekker en heb je een geweldig uitzicht vanuit de bovenkant van de bus. Mijn blog over deze leuke buslijn kun je hier lezen!
  • Maak eens een rondje met de Ringbahn. In mijn blog over de Ringbahn kun je van station tot station lezen wat er bijzonder aan is of wat er te zien is. De S-bahnlijnen S41 (met de klok mee) en S42 (tegen de klok in)  rijden in een uur over de ring van Berlijn. Je kunt gewoon met je A/B tageskarte instappen en de hele ring rijden. Alleen als je op een enkele reis rijdt, moet je oppassen. Je mag dan maar de helft van de ring reizen. Als je eenmaal over de helft bent, reis je ‘terug’ en dat mag niet.

43 Comments

  • Yvonne Stal schreef:

    Hi Emma, Ik heb even een vraagje…….Begrijp ik het nu goed dat ik met een 3 x een tageskarte uiteindelijk goedkoper uit ben voor 3 dagen onbeperkt reizen, dan met een Welcome in Berlin Card? (3 x 6,90 is namelijk 20,70 euro)

    • Emma schreef:

      Hi Yvonne, dat klopt ja. De Welcome Card biedt namelijk naast het OV-bewijs ook een substantiele hoeveelheid kortingen aan, die handig/interessant zijn voor heel veel toeristen. Maar als je dat niet nodig hebt, dan kun je prima reizen met een tageskarte! Groetjes, Emma.

  • N. van Olderen schreef:

    Misschien het ook handig om te vermelden dat de tageskart maar geldig is tot 3 uur de volgende ochtend en niet geldig is voor 24 uur. Dus als je bij aankomst in de avond een kaartje koop is deze maar geldig tot 3.00 a.m. en niet tot de volgende avond. Het bezorgde ons een boete omdat wij er van uit gingen dat een dagkaart ook daadwerkelijk 24 uur geldig is. Niet dus

  • Go schreef:

    Hoi Emma, Welke zone heb ik nodig om van het vliegveld naar het centrum te komen?

  • […] fiets helpen om veel te kunnen zien in een paar dagen. Emma vat het samen in het artikel ‘Openbaar vervoer‘. Marjolein meldt verder dat bus 100 een aanrader is. Deze bus verbindt Oost- en […]

  • A. Van der Schans schreef:

    Ha Emma,
    In september bezoeken we met een grote schoolgroep ( 15-,16-jarigen) Berlijn. Zijn er behalve de Kleingruppe Karten ook kortingen voor grote groepen?

    • Emma schreef:

      Hoi! Eerlijk gezegd: ik heb geen idee, iets anders dan de Kleingruppe Karten ken ik ook niet. Ik zou even contact opnemen met de klantenservice van de BVG, wellicht dat zij je nog iets anders kunnen aanraden. Op hun website kon ik zo snel ook niets anders vinden! Hopelijk lukt het! :-) Groetjes, Emma

  • Sylvia schreef:

    Hoi Emma,
    Als ik het goed begrijp kun je dus met een tageskarte (A/B) vanaf vliegveld Tegel in de stad komen?
    Kun je met deze tageskarte dan ook gebruik maken van de TXL-bus?
    Misschien een tip:
    Wij vertrekken donderdag vanaf vliegveld Antwerpen, met jetairfly (€ 60 voor een retourtje)

  • Kaat schreef:

    Dag Emma,
    met de Welcome Card mag een kind van 6 tot 14 jaar gratis meereizen als een volwassene zo’n Welcome Card heeft. Mag dit met een dagticket voor het OV ook? Of moet het kind dan een eigen ticket kopen?

    Ik zie dat de luchthaven Schönefeld niet zo ver buiten die AB-zone ligt. Is het te doen om een stukje te stappen, tot aan het eerste bus of metrostation van de AB-zone? Of is dit te ver?

    Grtjs
    Kaat

    • Emma schreef:

      Hallo Kaat, met een gewone Tageskarte kun je helaas geen kind ouder dan 6 jaar meenemen, dan moet het een eigen ticket kopen. Maar, dit mag dan wel (tot 14 jaar) voor het ‘Ermäßigunstarif’, dus het kortingstarief. Dus in plaats van 7 euro, kost een dagkaart dan 4.70.
      Ik zou niet gaan lopen rondom Schönefeld, er zijn nauwelijks stoepen of andere voetwegen rondom het vliegveld en het ligt nog een behoorlijk eindje buiten de AB zonde. Ik zou een ‘einzelfahrausweis’ ABC kopen en daarmee naar je hotel/bestemming reizen, en daarna voor de rest van de dagen een Welcome Card A/B of Tageskarten. Wellicht is het handig om toch even op de website van de BVG te kijken, mocht je tarieven willen vergelijken!
      Groetjes! Emma.

  • Mies schreef:

    Hoi Emma

    Als je naar Sachenhausen wilt moet je dan buiten de ABC kaart nog een extra ticket kopen omdat dit buiten de 15 km zone ligt.

    • Emma schreef:

      Hoi Mies, je hebt alleen een ABC ticket nodig om naar Oranienburg te komen, want Oranienburg ligt nog in zone C rondom Berlijn. Je kunt met de S1 of RE naar Rostock Hbf naar Oranienburg reizen en vanaf daar lopen, de bus nemen of fietsen. Je kunt je fiets meenemen in de S-bahn of trein, mits je een Fahrrad tageskarte bij je hebt. Meer informatie over je bezoek aan Sachsenhausen kun je hier vinden: Concentratiekamp Sachsenhausen.

  • Thessa schreef:

    Dag Emma!

    Ik heb niet echt iets gelezen over taxi’s in Berlijn. 2 vriendinnen en ik vertrekken morgen naar Berlijn. Wij zitten nu uit te zoeken hoe we bij ons hotel komen vanaf het station. Wij waren benieuwd hoe duur de taxis ongeveer zijn in Berlijn !

    Groetjes Thessa

    • Emma schreef:

      Hoi Thessa, ik weet natuurlijk niet van welk station je naar welk hotel reist, maar over het algemeen zijn taxi’s niet duur in Berlijn (wel veel duurder dan het openbaar vervoer). Het basistarief is 3.90, daarna voor de eerste 7 kilometer 2.00 euro per kilometer, daarna voor alle extra kilometers 1.50. Zo kun je zelf de prijs berekenen of je gebruikt deze handige ‘Taxirechner‘. Hou er wel rekening mee dat je voor grote stukken bagage soms extra moet betalen. In de meeste taxi’s wordt met cash betaald. Officieel zou het al mogelijk moeten zijn om in alle taxi’s met een pinpas of creditcard te betalen, maar het is altijd raadzaam om genoeg kleingeld en cash bij je te hebben.

      Hopelijk heb ik je zo op weg geholpen! Veel plezier in Berlijn met je vriendinnen en alvast een goede reis! Als je verder nog vragen hebt, kun je het beste even contact met me opnemen. Groetjes, Emma.

  • Wannie schreef:

    Beste Emma,

    We gaan aanstaande maandag naar Berlijn met de trein. 2 volwassenen en 4 kinderen. we moeten van het central station naar de zoologischer garten toe. en we willen de woensdag naar de tropical Island. Hoe kunnen wij het beste reizen er naar toe?

    • Emma schreef:

      Hallo Wannie, vanaf Hauptbahnhof gaat er een directe S-bahn naar Zoologischer garten, dat is drie haltes. De S-bahn is te herkennen aan een groen rondje met een witte S. Tropical Islands ligt ver buiten Berlijn, je neemt daarvoor de RE2 naar Cottbuss, tot aan station Brand (Niederlausitz). Vanaf daar kun je met de gratis shuttlebus T1 naar Tropical Islands komen. Vergeet niet om bij de Deutsche Bahn treintickets te kopen, je Berlijnse OV is zo ver buiten de stad niet meer geldig. De automaten staan daarvoor overal op de perrons. Wellicht is het handig om de app ‘Fahrinfo’ te installeren, of je routes via Google Maps op te vragen, dan krijg je direct OV advies. Veel plezier!

  • Johannes schreef:

    Beste Emma,
    Volgende week ga ik een paar dagen naar Berlijn.
    Kan ik nu alvast een 7-Day-Ticket Berlin ABC kopen in Nederland?
    Moet ik op het vliegveld Schonefeld bij de aanvang van het openbaar vervoer eenmalig afstempelen?

    Groet,

    • Emma schreef:

      Hallo Johannes, leuk dat je naar Berlijn komt! Je kunt de Welcome in Berlin card online kopen en op het vliegveld ophalen of nog per post naar je huis laten sturen (ik weet niet of dat nog op tijd aankomt voor je vertrekt). BVG tickets zijn alleen online te koop als ze per post naar je huis worden gestuurd, je kunt ze niet uitprinten. Persoonlijk zou ik gewoon bij aankomst op Schönefeld een weekkaart halen bij de VBB-automaat bij de S-bahn of bij het Visit Berlin touristencentrum in Hal A. Dat lijkt mij het makkelijkste. In elk geval moet je de ticket voor je de S-bahn of trein in stapt afstempelen. Goede reis en veel plezier in Berlijn!

  • Sacha schreef:

    Hallo Emma,

    Wij gaan binnekort 3 dagen naar Berlijn.
    Vanaf vliegveld Schönefeld wil ik dan naar het centrum met de S9 als ik het goed heb gezien.
    Kan ik op het vliegveld een welcome card voor zone A + B kopen aangevuld met een enkeltje voor de C zone? Of werkt dat niet zo?

    • Emma schreef:

      Hoi Sascha, dat klopt vrijwel precies! Die Welcome Card kun je bij het Visit Berlin loket in de aankomsthal gewoon kopen, voor A+B en het aantal dagen dat jij nodig hebt. Een los ticket om van Schönefeld naar de stad te komen, koop je gewoon bij de (geel met witte) BVG automaat in diezelfde hal of beneden in de tunnel bij de S-bahn bij de rode automaten van de VBB (prijzen zijn hetzelfde). Het makkelijkste is gewoon een ‘Einzelticket ABC’ of een ‘Anschlussticket für zone A oder C’, die laatste is geldig in combinatie met de Welcome Card ticket. Beide tickets zijn pas geldig vanaf stempelen! Heel veel plezier alvast in Berlijn! Groetjes, Emma

  • Wendy schreef:

    Hallo Emma,
    Allereerst wil ik even aangeven dat je site superhandig en overzichtelijk is! Complimenten! Ik heb er veel aan!
    Ik heb misschien een stomme vraag, maar wat is het verschil tussen de u bahn en de s bahn?
    Groetjes Wendy

    • Emma schreef:

      Hoi Wendy, wat een lief compliment zeg, dankjewel! Dat vind ik altijd erg leuk om te horen! Enne, dat is helemaal geen stomme vraag hoor! Je bent niet de enige die zich dat afvraagt. De U-bahn staat voor “untergrundbahn’ en is de metro. Alle metrowagens in Berlijn zijn felgeel en van het bedrijf BVG. De S-bahn is de Stadt-bahn, een soort trein die voor het grootste deel bovengronds rijdt. Deze treinen leggen langere afstanden af en zijn te herkennen aan de donkerrode en okergele kleuren. Het S-bahn bedrijf heet VBB en is een onderdeel van de Deutsche Bahn. Echt een trein dus! Overigens is het fijne aan het openbaar verover in Berlijn, dat je met één kaart van al het OV binnen je zone (A/B bijvoorbeeld) gebruik kunt maken en niet hoeft na te denken over deze verschillende vervoerders. Zo hop je met gemak van de bus in de tram, zo in de metro en weer in de S-bahn. Ideaal he? ;-)

  • Dora schreef:

    Hoi Emma,
    Wij komen donderdag naar Berlijn. Hopen rond 13.30 op HBH te arriveren. Vertrekken maandagmiddag 12.30 weer naar huis.
    Kunnen we toe met een 4 dagen WelcomeBerlinCard of moeten we er 1 van 5 dagen? Wat ik bedoel: wordt er in kalenderdagen gerekend of tijdstip van afstempelen en dan 4 of 5 x 24 u?
    Snap je het?
    Graag je reactie.
    Groetjes Dora

    • Emma schreef:

      Hallo Dora, helaas kan ik die vraag niet beantwoorden: ik weet het namelijk niet en ook online kan ik daar niet echt veel informatie over vinden. Ik meende zelf dat de kaart geldig is tot het tijdstip van afstempelen, zodat je dus een kaart voor vier dagen nodig hebt. Maar er verandert nog wel eens wat, zodat het kan zijn dat het inmiddels in kalenderdagen gerekend wordt. Het beste advies krijg je direct op Hauptbahnhof bij het verkooploket van Visit Berlin, waar de Welcome Card verkocht wordt. Je kunt ze daar ook direct aanschaffen. Hopelijk kun je er met hen uitkomen! Alvast heel veel plezier in Berlijn en een goede reis gewenst!

  • Annelies schreef:

    Hallo Emma,
    Wij gaan begin december met de trein naar Berlijn. Zo’n welcome Berlin Card lijkt me wel wat maar dan wel graag met zo’n boekje en kortingskaarten erbij. Is daar ook een verkooppunt van op het HBH Berlin, of heb je daar alleen automaten?
    Alvast bedankt voor je reactie.
    Gr. Annelies

    • Emma schreef:

      Hoi Annelies! De Welcome in Berlin Card kun je kopen bij het verkooppunt op Hauptbahnhof, op de begane grond (zijde Europaplatz). Ze zijn geopend van 8 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds. Meer info over dat filliaal kun je hier vinden! Heel veel plezier alvast!

  • Bas schreef:

    Hoi Emma, wij willen oud en nieuw gaan vieren in Berlijn. Ons vliegtuig vertrekt al om 06:00 op 1 jan weer terug naar amsterdam. Zijn er in Berlijn dan taxi’s te krijgen (zo rond 04:00 in de nacht) of kan je dan nog met OV naar Tegel Airport?

    • Emma schreef:

      Hoi Bas, mijn tip is om (nu al!) de Taxi centrale te bellen en van te voren te vragen of je een taxi kunt reserveren om naar Tegel Airport te rijden. Dat is het allermakkelijkste. Qua OV rijdt een deel wel en een deel niet. Volgens mij rijdt de TXL wél, dus als je ruim voor 4 uur vertrekt en genoeg reistijd inplant, moet dat ook wel lukken. Hou wat dat betreft de website van de BVG goed in de gaten. Veel plezier met Silvester!

  • Harold schreef:

    Hoi Emma,
    Vorig jaar al naar Berlijn geweest en met de welkom card. Alle dagen heerlijk vrij kunnen reizen.
    Aanrader dus.
    Dit jaar gaan we weer en gaan nu dus toch een week kaart kopen omdat we toch geen gebruikmaken van de kortingen op musea enz.
    Jouw topic/blogspot, helemaal fantastisch .
    Je geeft de goede info want weet maar al te goed dat Berlijn ov. In het begin misschien een beetje verwarrend is.
    Eenmaal in Berlijn en met het juiste kaartje kom je echt overal en valt zat mee.
    Berlijn OV. is echt geweldig.
    Mvg. Harold

  • Esther schreef:

    Hoi Emma,

    Wij gaan rond oud en nieuw van 30-12 t/m 3-12 naar Berlijn. Ik denk er over om een weekkaart A/B te kopen. Deze is voordeliger dan een 5 dagen Welcome to Berlin kaart. We vliegen op Tegel en ik ga er vanuit dat we er daar een kunnen aanschaffen zodat we hem vanaf dat punt gelijk kunnen gebruiken.
    Nu lees ik dat Potsdam buiten de zone A/B valt. Geldt dat dan ook voor Potsdamer Platz? Of stel ik nu een domme vraag? :-)

    • Emma schreef:

      Hoi Esther, het is geen domme vraag, die bestaan niet! Gelukkig hebben Potsdamer Platz en Potsdam niet zo heel veel met elkaar te maken. Potsdam is het stadje buiten Berlijn (en dus zone C), Potsdamer Platz ligt midden in het centrum (en dus binnen A/B zone). Dus met de Weekkaart A/B kom je ongetwijfeld helemaal prima terecht! Op Tegel staan genoeg automaten bij de bussen en er is ook een toeristenkantoortje van Visit Berlin, daar kun je weekkaarten of Welcome in Berlin tickets aanschaffen. Alvast veel plezier!

  • Sanna van der Heide schreef:

    Hoi Emma,
    wij gaan volgende week naar Berlijn en nu zag ik online ook de Berlin Pass voorbij komen. Een pas waarmee je vrij kan reizen en ook gratis entree hebt tot alle attracties (musea, etc) heb jij ook ervaring met deze pas? Zo ja weet je ook of dit handig is om te kopen?
    Wij vliegen op schönefeld en willen daarna graag naar Hotel Berlin reizen (nabij de dierentuin) Welk openbaar vervoer kunnen wij daarvoor het beste nemen?
    Groeten Sanna

    • Emma schreef:

      Hoi Sanna, met de Berlin Pass heb ik zelf geen ervaring. Wel met de Berlin Welcome Card, die net als de Berlin Pass een OV-kaart en korting op attracties en musea biedt. Als je zeker weet dat je van die kortingen gebruik gaat maken is het wel handig, anders kun je beter elke dag een Tageskarte voor A/B kopen. Het scheelt echt een paar euro. De Welcome Card en Berlin Pass is verkrijgbaar bij de tourist office op Schönefeld maar ook bij de receptie van je hotel. Laat je overigens niet in de luren leggen met een Welcome Card voor ABC, je kunt beter een Welcome Card voor A/B kopen en een los enkel kaartje van Schönefeld naar je hotel kopen. Tenzij je naar Potsdam gaat is het echt niet nodig om een Welcome Card voor zone ABC te kopen.
      Qua openbaar vervoer kun je het beste van te voren je reis van het vliegveld naar je hotel plannen met Google Maps. Er zijn verschillende opties namelijk. Een optie is om met de S-bahn (S45 richting Bundesplatz) te reizen naar Innsbrucker Platz en dan daar op een bus (187 naar U Turmstrasse) naar de Lützowplatz over te stappen. Maar je kunt ook met de S9 of met een RE/RB trein naar Alexanderplatz of Zoologischer Garten. Veel succes!

  • Anouk schreef:

    Hi! Ik had een vraagje. Wij gaan volgende maand een lang weekend naar Berlijn met het vliegtuig, vanaf Schönefeld. Ik las al dat je dan een ABC zone kaart nodig hebt, hoe duur zijn deze?

    Ik ben vorig jaar met school ook in Berlijn geweest en veel met de U/S-Bahn gereisd. Maar mij is eigenlijk nog niet duidelijk waar je deze kaarten kunt kopen, de dagkaarten. Je stempelt ze af op het station waar je opstapt toch?

    Ik heb niet alle vragen hierboven/onder gelezen, dus misschien beantwoordt jij mijn vraag al wel voor de 102801ste keer. Sorry haha!

    Liefs,
    Anouk

    • Emma schreef:

      Hoi Anouk, de automaten voor de OV kaarten in Berlijn staan in de hal voor de S-bahn perrons, je kunt ze niet missen! De gele zijn van de BVG en de rode op de S-bahn perrons van de VBB. Bij beide automaten koop je dezelfde kaartjes en alles is geldig voor U-bahn, S-bahn, bus, tram en regiotrein binnen de zones. Ook in de stad koop je je kaartje in de hal of op het perron van de U/S-bahn. Je kunt vanaf Schönefeld met een enkele reis ABC (Einzelfahrausweis ABC) naar je hotel reizen. Als je in de ochtend aankomt kun je het beste een Tageskarte voor ABC kopen (7,70 ipv 7 euro voor AB) Je Tageskarte kun je dan de rest van de dag (tot 03.00 uur ’s nachts) in de hele stad gebruiken. De volgende dag koop je gewoon weer een nieuwe Tageskarte voor zone A/B van 7 euro :-) Op de terugweg kun je dat dan ook doen, als het dan ook loont om voor die dag nog een Tageskarte te kopen. Veel succes!

  • Rik schreef:

    Emma, alleen de vooraf informatie en duidelijke uitleg van jou maakt het bezoeken van berlijn al een feest. Dat verdiend eigenlijk een bloemetje. Top dat je dit voor ons en de stad berlijn doet. Kost toch heel wat tijd lijkt me.
    Ik heb de volgende vraag: ik wil ook gebruik maken van de hop on faciliteit, maar is dit niet dubbel op als ik een welcom in berlin card koop. Kortom, welke moet ik nu kopen. Met de hop on kaart kan ik dan toch ook overal komen? (denk ik). We zijn met zijn tweeen.

    • Emma schreef:

      Hoi Rik, dankjewel voor je compliment! Het is een hoop werk maar ik heb er veel plezier in!
      Je kunt een hop-on-hop off nemen maar ik vind ze zelf érg duur en het is maar één of twee uur en dat is het. Dan ben je goedkoper uit als je gewoon een Welcome in Berlin card koopt en dan een ritje maakt met bus 100 (lees hier mijn artikel over deze leuke buslijn). Ik kan verder aanraden om vooral veel te wandelen of te fietsen en een aantal dingen uit te kiezen die je wil zien. Zo beleef je Berlijn op een leukere manier dan met een tourbus! Succes!

  • Filip Vanhuyse schreef:

    Ik vind het openbaar vervoer in Berlijn een van de gemakkelijkste van alle wereldsteden.

Laat een reactie achter