Zelfs als je niet eens een écht overtuigde autoliefhebber bent, kun je je prima vermaken in de Classic Remise in Moabit. Deze autohemel staat tjokvol met de mooiste oldtimers en andere bijzondere auto’s en is een lust voor het oog. De prachtige oude tramremise is omgebouwd tot autogarage en herbergt honderden bijzondere auto’s die je van dichtbij kunt bekijken. Maak je borst maar nat, want ik durf je (bijna) te garanderen: zoveel bijzondere auto’s heb je nog nooit bij elkaar gezien. De Classic Remise is het hele jaar door geopend en bovendien gratis, dus een must voor elke autoliefhebber!
Zoals je misschien weet, ben ik een enorme autofanaat. Ik heb een voorliefde voor Engelse en Amerikaanse oldtimers en ben verzot op het moderne snellere werk. Ik ga af en toe eens met mijn vriend auto’s kijken op de Kurfürstendamm en als er iets bijzonders te zien is, zijn we beide blij. Echter was een bezoek aan de Classic Remise in Moabit er in al die jaren nog steeds niet van gekomen. En dat is – als je een autoliefhebber bent – natuurlijk echt schandalig! Gelukkig hadden we een koud en nat weekend voor de boeg, perfect voor een bezoekje te brengen aan het oude tramdepot.
Zodra we bij het gebouw aankomen, zie ik al meteen dat het geen teleurstelling is. Het barst er van de mooie auto’s. Prachtige glimmende oldtimers, maar ook nieuwe auto’s met grote hoeveelheden pk’s, en alles ertussenin. Ik dacht altijd dat de remise een relatief onbekende locatie was, maar kennelijk niet voor autokenners, want het is prettig druk. Als we door de deur binnenkomen, voel ik mijn mond open vallen. Voor zover ik kan kijken zie ik tientallen bijzondere auto’s staan. Heel veel Amerikaanse oldtimers, Mercedessen, Porsches, maar ook Ferrari’s en Lamborghini’s. Dit klinkt veelbelovend!
Ooit het grootste tramdepot van Europa
De Classic Remise zit in een prachtige oude tramremise, ook wel de Wiebehallen genoemd. Het gebouw werd van 1899 tot 1901 gebouwd en als tramdepot gebruikt. Ooit was het met de ruim 10.000 m2 een van de grootste tramdepots van Europa. Na de bouw van de Berlijnse muur in 1961, stokte de tramdiensten in West-Berlijn. Als direct gevolg werd het depot in 1964 gesloten en in 1967 werd de volledige tramdienstregeling in West-Berlijn stilgelegd. Het oude tramdepot raakte daarna in verval. In 2002 verkocht de Berlijnse gemeente het gebouw aan een privé-investeerder.
Tussen 2002 en 2003 werd het prachtige pand met haar gele bakstenen volledig gerenoveerd, waarbij herinneringen aan oude tijden (zoals schade uit de Tweede Wereldoorlog en delen van de tramrails) behouden bleven. Volgens de kenners ziet het gebouw er nog net zo uit als hoe het er vlak na de bouw in 1901 uit moet hebben gezien. In 2003 werd er Meilenwerk Berlin in het pand gevestigd, dat sinds 2010 als de Classic Remise door het leven gaat. Het gebouw heeft meerdere prijzen gewonnen, voor de manier waarop het is gerestaureerd. Ik vind het vooral mooi dat de oude vormen nog te zien zijn en dat er door het gerestaureerde dak zoveel daglicht naar binnen valt!
Inrichting van de Classic Remise
De remise is tegenwoordig zo verbouwd dat er 88 boxen zijn die door eigenaren van bijzondere auto’s gehuurd kunnen worden, om hun wagens in onder te brengen. In de oostkant van de remise zijn de werkplaatsen van verschillende auto-restauratiebedrijven ondergebracht. Aan de westkant van de remise zitten de auto- en motorhandelaren, waar je terecht kunt als je daadwerkelijk een van de auto’s zou willen kopen. In het midden van de remise zitten een paar kleine winkeltjes, waar je iconische kleding, boeken, tijdschriften en modelauto’s kunt kopen.
Bovenop deze winkeltjes staan prachtige oude tankzuilen, uit de jaren ’20 en ’30. Bijzonder dat deze bewaard zijn gebleven, het prachtige design en sierlijke metaalwerk is te mooi om verloren te gaan.
Pracht en praal van staal
Je kunt aan werkelijk alles zien dat er liefhebbers werken in de Classic Remise. Overal waar je kijkt staan oldtimers, de een nog mooier en bijzonderder dan de ander. In elk vrij hoekje staat een auto geparkeerd, glimmend op haar allermooist. Ook liefhebbers van oude Britse auto’s kunnen hun hart ophalen, want ik heb nog nooit zoveel klassieke Jaguars, Rolls Royce’s, Aston Martin’s en Triumphs bij elkaar gezien. De oude Royce Phantom imponeert, een prachtige mosgroene Jaguar uit de jaren ’50 wil ik direct wel meenemen. Wat is dat toch met die auto’s dat het zoveel meer aantrekt dan de Prius’en en Golfjes van vandaag de dag?
We lopen nog een stukje door, naar een ander gedeelte van de remise. Ik ben specifiek geïntrigeerd door een prachtige Corvette Stingray C2, uit 1967(?). Wat een prachtige kleur en bijzondere vorm heeft deze auto toch. Liefhebbers kennen natuurlijk de prachtige 6.5 liter V8 big block onder de motorkap, die de auto zo de moeite waard maakt. Heel eventjes vind ik het jammer dat de auto’s voornamelijk stilstaan, wachtend tot ze gekocht worden. Maar het is wel een uitgelezen kans om de auto’s van dichtbij te bekijken!
In het midden van de remise zien we grote boxen staan, waar auto’s in geparkeerd staan, tot zelfs op de eerste verdieping. De boxen zijn volledig van dik glas, waardoor je de auto’s toch nog een beetje van dichtbij kunt bekijken. In deze boxen staan een hoop jongere oldtimers, die al een eigenaar hebben. Zij stallen hun auto’s in de remise, zodat liefhebbers er naar kunnen kijken. Van Lamborghini Countach, tot Mercedes 300 SL Gullwing, van een BMW Z8, Ferrari 360, Ferrari Modena tot zelfs (bijzonder) een Aston Martin V12 Zagato. De ene na de andere prachtige auto is er te zien. Pretty!
Supercars en hypercars
Achterin de remise, bij de garages, stuiten we ineens op een klein groepje moderne auto’s. En hiermee worden ook de liefhebbers van super- en hypercars op hun wenken bediend. In een klein, ietwat onderbelicht hoekje, staan achtereen twee (!) LaFerrari’s, een Porsche 918 Spyder, Ferrari Enzo, 458 Speciale en de good old Bugatti Veyron. Om een hoekje staan nog een McLaren Mp4 en 650, een sloot Lotus’en en een Alpha Romeo 4C. (Tja, waarom ook niet) Supergaaf, veel van deze auto’s had ik ook nog nooit in het echt gezien. Je verwacht het niet direct in een oude remise die speciaal voor classics en oldtimers is bedoeld, maar eigenlijk zijn deze auto’s (waarvan er vaak maar een paar honderd exemplaren zijn gemaakt) ook échte klassiekers!
Tja, zoals ik al zei: ik denk dat je – zelfs wanneer je niet totaal verzot bent op auto’s – nog enthousiast kunt worden van deze mooie Classic Remise in Moabit. Alleen al het prachtige gebouw is de moeite waard, maar ook de grandeur van de vele prachtige auto’s, de mooie kleuren en vormen spreken vele mensen aan. Naarmate de zondagmiddag vordert, is het er steeds drukker en drukker, ook veel vrouwen en kinderen zijn mee. Is die autoboel nou écht helemaal niets voor jou? Wees dan niet getreurd, er is ook een prettig café bij de Classic Remise, waar je rustig een kopje koffie kunt drinken, of kunt lunchen.
Ben je wel een autogek? Dan had je het vast al begrepen: dit mag je niet missen!
Classic Remise Berlijn Moabit
Adres: Wiebestraße 36-37, Moabit
OV: S Beusselstrasse of Bus M27, halte Wiebestrasse/Huttenstrasse.
Tijden: 365 dagen per jaar geopend. Maandag tot en met zaterdag: 08.00 – 20.00 uur. Zondag: 10.00 – 20.00 uur.
Entree: gratis (m.u.v evenementen)
Meer informatie: remise.de
Wat een mooie plaatjes. Als ik t.z.t. in Berlijn ben zal ik zekers te weten een bezoekje brengen aan deze remise vol met oldtimers