Blog met Berlijntips, handige info en boeiende verhalen over Berlijn

Berlijn in Plaatjes #18

Home » Berlijn in Plaatjes #18

De zomer begint niet al te best. Op de eerste dag van juni regent het pijpenstelen en is het grijs en grauw. Getver! Gelukkig sta ik op dat moment met mijn koffer op Tegel, voor een vlucht naar London! In het eerste deel deze van deze Berlijn in Plaatjes zie je dan ook een hoop foto’s uit een andere stad dan Berlijn voorbij komen. Gelukkig ben ik er maar een paar dagen en kun je in de rest van deze alweer 18e editie genieten van een hoop nieuwe Berlijnse restaurantjes, mooie zonsondergangen en natuurlijk een vleugje van het EK voetbal!

Berlijn-in-plaatjes-18-35Blegh. Wat een weer in Berlijn! Nu staat Juni er om bekend een echte regenmaand te zijn, maar dan nog heb ik liever gewoon zon en 20 graden. Zomer, waar blijf je?

Berlijn-in-plaatjes-18-37Boven de wolken is het gelukkig een stuk beter! Helaas ben ik echt snótverkouden en heb ik tijdens het vliegen enorme last van het drukverschil. Nog nooit was ik zo blij dat de vlucht na ruim anderhalf uur voorbij was en dat we veilig en wel in Londen geland waren.

Berlijn-in-plaatjes-18-39Tijd voor onze eerste echte stedentrip in héél lang! Zo fijn om weer in Londen te zijn, de laatste keer was meer dan 6 jaar geleden. Voor de keuze op Berlijn viel om naar te verhuizen, was ook Londen een serieuze kandidaat. Ik vraag me wel eens af hoe mijn leven gelopen was als ik naar deze stad was verhuisd. (‘Sliding Doors’ momentje!) We zijn aangekomen in Arnos Grove, in het noorden van de stad, waar onze Airbnb zit.

Berlijn-in-plaatjes-18-41Niet veel later staan we op Oxford street in de allergrootste Lushwinkel die ik ooit heb gezien. Zo gaaf! Ik sla snel de producten in die in Berlijn (nog) niet verkocht worden.

Berlijn-in-plaatjes-18-48Helaas is het in London ook niet echt lekker weer. Het regent, het is koud en het waait!

Berlijn-in-plaatjes-18-47Maar dat mag de pret niet drukken hoor, we hebben het best heel erg naar ons zin!

Berlijn-in-plaatjes-18-52We slenteren over de Millenium Bridge…

Berlijn-in-plaatjes-18-50…wandelen naar Borough Market…

Berlijn-in-plaatjes-18-54… en langs Westminster.

Berlijn-in-plaatjes-18-58We eten bij Jamie’s Italian…

Berlijn-in-plaatjes-18-79…bezoeken Brixton…

Berlijn-in-plaatjes-18-65… en genieten we van London in z’n geheel als stad! Ik heb natuurlijk veel te veel foto’s gemaakt, waar ik jullie niet direct mee wil vermoeien. We hebben zoveel leuke en toffe dingen gezien, het was echt heerlijk! Als jullie het leuk vinden – en laat dat dan zeker even hieronder bij de comments weten -, dan maak ik nog één of twee aparte blogs met tips en adresjes over London. Is dat wat? Let me know!

Berlijn-in-plaatjes-18-69En tja, de buit vanuit London was niet gering… Haha! We hebben echt héél erg veel thee gekocht, in Engeland is die zoveel lekkerder dan die rommel die je hier in Duitsland krijgt! Ook kwam ik thuis met een supermooie nieuwe agenda, een theedoek met de London Underground, een boek van Jamie Oliver dat al eeuwen op mijn verlanglijstje stond en nog veel meer fijne dingen. Heerlijk om er weer eens uit te zijn!

Berlijn-in-plaatjes-18-70En na een bezoekje aan London, is thuiskomen in Berlijn ook altijd weer fijn. Hallo Kotti! Ik ben benieuwd wat die meneer zocht in de prullenbak?

Berlijn-in-plaatjes-18-75In Berlijn is inmiddels de zomer aangekomen, en na een lange warme dag ga ik afkoelen bij Holzmarkt 25, een heerlijk urban strandbar aan de Spree. Nu ligt er geen zand, maar je kunt er biertjes drinken, pizza’s eten en heerlijk met je voeten op een grote steiger zitten. Ideaal als het een warme dag is geweest!

Berlijn-in-plaatjes-18-76Hallo zomer!<3

Berlijn-in-plaatjes-18-77We moeten eventjes wachten op onze pizza’s, bijna driekwartier. Maar gelukkig zijn ze megalekker en was het ’t wachten absoluut waard! Rabarberschorle erbij en mij hoor je niet meer!

Berlijn-in-plaatjes-18-71En Berlijn trakteert op een beauty van een zonsondergang. Geen straf om weer thuis te zijn!

Strandbar Holzmarkt 25
Holzmarktstrasse 19-30, Friedrichshain
(Di-Do vanaf 16 u, Vr-Zo vanaf 14 u, Maandag gesloten)

Berlijn-in-plaatjes-18-81Ik maak weer een lunchwandeling over het Museumsinsel en langs de Spree. Prima om je hoofd even leeg te maken en te genieten van de zon!
Berlijn-in-plaatjes-18-83Ik probeer een nieuwe burgertent van mijn wensenlijstje. We strijken neer bij Yellow Burgermanufaktur in Prenzlauer Berg en bestellen de Yellow burger. Een prima manier om het weekend in te luiden! Helaas valt de burger vies tegen! Er zit werkelijk nauwelijks smaak aan, wat waarschijnlijk de enorme hoeveelheid saus verklaart. Zelfs als we alweer thuis zijn probeer ik me te bedenken of we gewoonweg verwend zijn met teveel goede burgers in de stad, of dat deze gewoon écht niet lekker is. Tja.

Yellow Burgermanufaktur (permanent gesloten)
Schonhauser allee 122, Prenzlauer Berg

Berlijn-in-plaatjes-18-11Langzaam wordt de voetbalkoorts in de Duitsers wakker en krijgen ze zin in het EK voetbal. Na het grote succes in Brazilië, waar de Duitsers Wereldkampioen werden, zijn de verwachtingen dit jaar erg hoog gespannen. Dat is duidelijk te merken aan de versieringen!

Berlijn-in-plaatjes-18-10Zelfs de kleinste kroegjes zijn uitgebreid aangekleed met vlaggen. En de Duitsers lopen zelfs in hun ‘Trikot’ op straat! Nouja zeg!

Berlijn-in-plaatjes-18-16In Wedding hangen meerdere vlaggen gebroederlijk naast elkaar.

Berlijn-in-plaatjes-18-28Ik heb nog miet eerder zoveel vlaggen in het straatbeeld gezien!

Berlijn-in-plaatjes-18-91 Ook in de supermarkt is er veel van de voetbalgekte te merken, vrijwel alle grote merken zijn er op ingesprongen.

Berlijn-in-plaatjes-18-97 En mis je nog de vlag voor jouw land? Dan kun je bij een hoop winkeltjes terecht.

Berlijn-in-plaatjes-18-84We trappen het EK zelf af bij onze eigen Späti. De eigenaar heeft een tv buiten neergezet, voorziet iedereen van drinken en chips en voor je het weet is het heel gezellig!

Berlijn-in-plaatjes-18-1Prachtig werk van ROA op de Schönhauser Allee! Blijft een van mijn favoriete street artiesten.

Berlijn-in-plaatjes-18-2Berlijn in de zomer blijft een van de allerfijnste dingen! De blauwe lucht en vele parasols op de balkons maken me elk jaar weer enorm vrolijk!

Berlijn-in-plaatjes-18-3We komen toevallig langs een fietsdemonstratie, een lange stoet vol klingelende fietsers die aandacht vragen voor een bepaald onderwerp. Dit soort demonstraties zijn er met regelmaat in Berlijn.

Berlijn-in-plaatjes-18-108Ik lig weer eens in een deuk om de BSR met haar komische teksten op de prullenbakken.

Berlijn-in-plaatjes-18-87Niet lang daarna volgt een periode van hard werken. Ik heb door mijn vakantie nogal wat in te halen en zet dus voornamelijk m’n eigen lunch op de foto. Zoals deze lemon-chilli burger van Shiso burger, een tentje dat gewone burgers een Aziatische twist geeft. Lekker! Al haal ik de enorme bak koriander er wel altijd even af.

Shiso Burger
Auguststrasse 29 c, Mitte

Berlijn-in-plaatjes-18-90Helaas is het de hele week vies weer, maar worden we toch een beetje opgevrolijkt door een Zeppelin, die vrolijk snorrend boven Berlijn vliegt. Ik heb volgens mij nog nooit eerder een Zeppelin zien vliegen, een hele typische gewaarwording! De Zeppelin was onderweg naar de Ostsee voor wetenschappelijk onderzoek en vloog een ererondje boven de stad.

Berlijn-in-plaatjes-18-93Ach, zelfs als het nat is, is Berlijn mooi! Ondanks het feit dat ik elke dag op de Oranienburgerstrasse kom, blijf ik van het uitzicht genieten. Er is altijd wel iets te zien!

Berlijn-in-plaatjes-18-12In het zonnige weekend trek ik er weer op uit en kom ik terecht bij een heerlijk restaurantje in Wedding. Café Pförtner is een schattig tentje in het poorthuis van een oud BVG rangeerterrein.

Berlijn-in-plaatjes-18-14Op het terrein staat een oude bus uit West-Duitsland, die onderdeel geworden is van het restaurantje en waar je dus ook je lunch of stuk taart kunt eten. Superleuk! Reden voor mij om daar een apart blogje aan te besteden!
Lees verderCafe Pförtner – Lunchen in een oude bus

Berlijn-in-plaatjes-18-17In September vinden er lokale verkiezingen plaats in Berlijn en dat valt zo langzamerhand wel te merken. De sfeer is er daardoor overigens niet echt gezelliger op geworden, er zijn steeds meer demonstraties en incidenten met de politie. Hopelijk is het snel weer achter de rug!

Berlijn-in-plaatjes-18-102Hallo Karlshorst! Vanaf Friedrichstrasse nemen we de trein naar deze wijk in oost-Berlijn, om een bijzonder museum te bezoeken. Halverwege komen we langs een oud vliegveld, waarvan enkel nog wat kleine resten zichtbaar zijn.

Berlijn-in-plaatjes-18-103Dit is het Deutsch-Russisches museum Karlshorst, waar de Nazi’s in Mei 1945 de capitulatie tekenden. Een bijzondere plek dus! Tegenwoordig is er een prachtig en uitgebreid museum in gevestigd, dat de relatie tussen Duitsland en Rusland door de jaren heen belicht. Erg interessant.

Berlijn-in-plaatjes-18-104Voor de liefhebbers staat er buiten bij het museum ook nog een bak oorlogstuig van de Sovjets. Van tanks tot vrachtwagens en luchtafweergeschut. In tegenstelling tot veel ander oud Sovjetspul, worden deze apparaten nog wel redelijk onderhouden.

Binnenkort volgt een uitgebreide blog over dit bijzondere museum, tot die tijd kun je terecht op het volgende adres:
Deutsch Russisches Museum Karlshorst

Zwieseler Strasse 4, Karlshorst
museum-karlshorst.de

Berlijn-in-plaatjes-18-106Na ons bezoek aan het museum beseffen we dat we zijn vergeten te lunchen, en strijken we neer bij Wernesgrüner B, voor een schnitzel en een bier. We zijn aangenaam verrast door dit leuke tentje. Waar we een ietwat afgezaagde Duitse kroeg hadden verwacht, kwamen we in een hele nette eetgelegenheid terecht! Prima voor een zondagmiddag.

Wernesgrüner B
Treskowallee 68, Karlshorst

Berlijn-in-plaatjes-18-111Tja, al die schnitzels moeten er natuurlijk wel weer af, dus ik neem mijn gloednieuwe hardloopbroek (Superdry!) mee voor een rondje door de bossen. In september staat er weer een hardloopwedstrijd op het programma, dus het nieuwe doel is om mijn tijd op de 5K zoveel mogelijk omlaag te krijgen. En dat betekent trainen, trainen, trainen!

Berlijn-in-plaatjes-18-26Duitsland speelt tegen Polen op het EK en ik wil wel eens zien hoe dat er aan toe gaat. Dus gaan we naar Prater Biergarten om te kijken.

Berlijn-in-plaatjes-18-25Het zit stampvol!

Berlijn-in-plaatjes-18-24De vrolijke narrenvlaggen aan de lantaarnpalen geven het wel een leuk sfeertje, maar tegelijkertijd blijft het wel érg ingetogen hoor…

Berlijn-in-plaatjes-18-22En zo ziet dat er dan uit als de Duitsers net gescoord hebben. Ik wist niet wat ik meemaakte, dat ben ik toch heel anders gewend! Er ging maar één enkele vuist de lucht in! Blijft wennen voor de Duitsers, trots zijn op je land is voor hen nog steeds niet zo vanzelfsprekend.

Berlijn-in-plaatjes-18-140Ik spotte dit prachtige werk in de Krossener Strasse in Friedrichshain: Butterfly girl van Michelle Tombolini. Het hangt er al een tijdje, maar wat een prachtig werk!

Berlijn-in-plaatjes-18-120Ondertussen is ook in de Oderbergerstrasse de zomer aangebroken. Het barst er dan van de prachtige klimrozen tegen de gevels, en…

Berlijn-in-plaatjes-18-119…van de mooiste stokrozen. Samen met de kleurrijke gebouwen in de straat, is het hier zomers altijd zo vreselijk mooi en sfeervol!

Berlijn-in-plaatjes-18-121Ik ben samen met een paar andere Italianen bij een pizzeria neergestreken. Ik support namelijk traditiegetrouw het Italiaanse team (nee geen Oranje, al tien jaar niet meer) en we gaan eerst een hapje eten alvorens we naar de wedstrijd gaan kijken.

Berlijn-in-plaatjes-18-122Zo! Nu ik ook hier een pizza heb gegeten, ben ik bij alle punk-pizzeria’s in Berlijn geweest. Na il Ritrovo in Friedrichshain, il Casolare in Kreuzberg en il Due Forni op de Schönhauser Allee, kan ik ook il Giradischi van mijn lijstje afstrepen. Al deze restaurants zijn van dezelfde eigenaar, en overal krijg je dezelfde heerlijke pizza’s, dus gegarandeerd goed voor een snelle maaltijd!

Il Giradischi
Oderberger Strasse 22, Prenzlauer Berg

Berlijn-in-plaatjes-18-124Zo, ik ben klaar voor de wedstrijd! Helaas loopt het uiteindelijk voor Italië niet zo goed af, maar dat mag de pret niet drukken. Het EK was weer mooi!

Berlijn-in-plaatjes-18-30Het goede zomerweer houdt weer aan, en dat betekent dat ik in mijn pauze op donderdag graag weer naar de Hackescher Markt loop voor lunch en aansluitend een lunchwandeling maak! Heerlijk!

Berlijn-in-plaatjes-18-31

Berlijn-in-plaatjes-18-33Het is heet, dus iedereen zit onder de bomen in de schaduw. Altijd een gezellige drukte in het James Simon park, een van de leukste hoekjes van Berlijn Mitte!

Berlijn-in-plaatjes-18-125Tja en als het écht heet is, hoef ik geen warme maaltijd. Dan is het écht saladetijd! Ik ga samen met Kees naar Joris, een leuke saladebar op de Brunnenstrasse. Voor 5 of 8 euro krijg je een enorme salade met alle ingrediënten die jij wil. Op het ei na is alles vegan en bovendien is het supervers. Lekker!

Joris
Brunnenstrasse 158, Mitte

Berlijn-in-plaatjes-18-6Een van de fijnste dingen om te doen tijdens een hittegolf is een kunstmuseum te bezoeken. Het is er heerlijk rustig en de airco is ideaal! Ik bezocht de prachtige Gemäldegalerie, vol schilderijen van de oude meesters, waaronder ook een heleboel Nederlandse en Vlaamse schilders. Heerlijk voor een middagje dwalen!

Berlijn-in-plaatjes-18-126Ook voor de Kunstbibliothek bij Potsdamer Platz is een grote openluchtbioscoop. Hier worden ’s avonds de leukste films gedraaid van de ‘Yorck kinos’ organisatie. Het programma kun je hier bekijken!

Berlijn-in-plaatjes-18-131De hittegolf houdt maar aan en dus besluiten wij op een zaterdagochtend vroeg uit de veren te gaan en een plons te nemen in het Badeschiff. Dit zwembad ligt midden in de Spree, waardoor je kunt zwemmen met een zalig uitzicht! Later op de dag is het er vaak erg druk, dus het is een aanrader om er lekker vroeg te zijn. Je kunt er al vanaf 08.00 uur ’s ochtends terecht!

Badeschiff
Eichenstrasse 4, Treptow

Berlijn-in-plaatjes-18-132Na twee uurtjes zwemmen houden we het weer voor het gezien. Het is dan pas 10 uur ’s ochtends, maar bij Club de Visionaire wordt gewoon alweer gefeest. Oh Berlijn… <3

Berlijn-in-plaatjes-18-133Onderweg naar Friedrichshain komen we de nodige plakkaten tegen. Ongetwijfeld heb je iets meegekregen over de recente relletjes in de stad rondom de ontruiming van een paar kraakpanden in Friedrichshain. Het is een iets te ingewikkeld verhaal om hier even uit te leggen, maar de oorspronkelijke bewoners van Berlijn proberen zich op steeds meer manieren te weren tegen de enorme huurverhogingen. Op geheel typisch Berlijnse wijze horen deze plakkaten daarbij.

Berlijn-in-plaatjes-18-134Eenmaal aangekomen op de Boxhagener Platz in Friedrichshain, gaan we ontbijten bij Kurhaus Korsakow. Hier kun je in het weekend van een uitgebreid ontbijtbuffet genieten en op een relaxt terras genieten van het mooie weer. Je betaalt 10.90 voor onbeperkt ontbijten, met allerlei salades, broodjes, natuurlijk vlees, kaas en nog veel meer dingen. Prima start van de dag zo!

Kurhaus Korsakow
Grünberger Strasse 81, Friedrichshain.

Berlijn-in-plaatjes-18-8Na het ontbijt maken we nog een rondje over de gezellige weekmarkt op Boxhagener Platz. Op zaterdag kun je hier vanalles krijgen, zoals groente, fruit, verse vis, maar ook lekkere delicatessen en toffe souvenirs.

Berlijn-in-plaatjes-18-7Ook al heb je niet direct iets nodig, een rondje over deze markt is altijd de moeite waard. Het is kleurrijk, gezellig en je loopt er midden tussen de Berlijners, die hier op zaterdag hun verse dingen halen.

Berlijn-in-plaatjes-18-9Boxhagener Platz Weekmarkt
Boxhagener platz, Friedrichshain
Elke zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur

Berlijn-in-plaatjes-18-144Met die vrolijke en zomerse plaatje ben ik alweer tot een eind gekomen van een nieuw fotodagboek. Ik hoop dat je het leuk vond om een blog vol snapshots en mobiele foto’s te zien, die ik gedurende de maand on the go maak!

Tot volgende maand!
Liebe Grüß,
Emma.

7 Comments

• Egon Smemann schreef:

Hoi,
    Ik ben wel van in de indruk van je leuke Fotos.
    Heb mij wel weer op de smaak gebracht om Berlijn te bezoeken.
    Het Deu Rus museum lijkt mij ook wel en bezoek waard.
    Gezellig plekje lijkt mij bei Club der Visionaire.
    Bedankt voor je leuke Berlijn plaatjes.
    Egon

• Mischa schreef:

Gefeliciteerd met je leuke blog over berlijn. Ik volg getrouw je nlogs via de nieuwsbrief.

Ik vind t bezoeken van bijzondere (creatieve) plekken, steden altijd leuk en fotografeer graag.
    Jouw blog is dus helemaal in mijn straatje, maakt me entousiast en laat me verleiden om berlijn voor een 3e keer te bezoeken over n tijdje.

Het zou leuk zijn als je meer over je trip naar londen zou willen schrijven. Hoe beviel jullie overnachting in airb&b?

Heb je toevallig ook leuke overnachtingsadresjes in berlijn?

Ik zeg, ga zo door, inspireer veel mensen om de andere kant van berlijn te ervaren.

• Mir schreef:

Awww, ik ben jaloers op je Bowie mural foto! gaaf hoor!
    succes met trainen! in die broek moet het lukken. :D

• lottevdw schreef:

Wat lijkt Berlijn zo fijn in de zomer! Ik vind die foto van de parasol op het flatgebouw echt geweldig!

• ingrid schreef:

Hi Emma, grappig dat je voor t Italiaanse voetbal team bent, parlo un poco Italiano, e mi flglio il nome e Giovanni. Alora, grappig om Italie en Berlijn samen te zien. goede combinatie. hihi. woensdag eindelijk vakantie, eerst een paar dagen naar Munchen en dan jawel naar Berlijn, heerlijk. En jullie? naar Italie? of lekker in Berlijn in de zomer ook super met al die Biergarten en leuke zwemgelegenheden

groetjes,

Ingrid

• Emma schreef:

Hoi Ingrid, wat grappig dat je een beetje Italiaans spreekt en je zoon zo’n mooie naam heeft! Mijn Italiaans is nog niet heel erg uitgebreid, maar ik leer nog steeds bij! Lekker dat jullie naar Berlijn komen, hopelijk blijft het weer goed! Wij gaan dit jaar niet naar Italië, maar een weekje naar Mallorca. Ook lekker! Veel plezier alvast in München en Berlijn, ben benieuwd wat jullie allemaal gaan zien en doen! Groetjes, Emma

• ingrid schreef:

Hi Emma, Mallorca is ook superleuk, Spaanse accommodaties zijn over het algemeen wat beter in orde dan in Italie, maar als je eenmaal last hebt van n Italie tik, daar kom je niet meer vanaf, hihi. In
        Berlijn staan Deck 5, Badeschiff, Hackische Hofe en Mauerpark in ieder geval op de agenda, ik heb n
        strakke planning hihi, om die paar dagen zoveel mogelijk te zien.